سپری چیست و چه کاربردی در صنایع مختلف دارد؟ 09125905879

سپری چیست و چه کاربردی در صنایع مختلف دارد؟ 09125905879

مقدمه

در همین ابتدا توضیح کوتاهی درباره اینکه سپری چیست، به شما می‌دهیم و سپس به کاربرد آن و تفاوتی که با نبشی دارد، اشاره خواهیم کرد. سپری یا پروفیل T از جمله مقاطعی هستند که در قسمت‌های مختلف صنعت ساختمان‌ سازی کاربرد بسیاری دارند.

برخی از افراد تصور می‌کنند نبشی و سپری تفاوتی با یکدیگر نداشته و آن‌ها را به اشتباه استفاده می‌کنند که این موضوع باعث خسارت‌های زیادی در هنگام اجرا پروژه خواهد شد. شما به عنوان فردی که می‌خواهید در این حوزه فعالیت کنید، باید به طور کامل با انواع سپری آشنا شوید و تفاوت‌های آن را با نبشی در ذهن بسپارید. بنابراین چند دقیقه زمان بگذارید و این متن را تا انتها بخوانید.

سپری چیست؟

اگر می‌خواهید بدانید که سپری چیست، با ما همراه باشید. سپری دارای بال بلند و باریک و ظاهری مانند حرف T انگلیسی است و به همین دلیل نام دیگر آن پروفیل T است. سپری را می‌توان در صنایع مختلف مانند ساختمان‌ سازی و… در دو مدل فابریک و پرسی پیدا کرد.

گاهی از وسط به صورت طولی بر روی تیرآهن، برشی را ایجاد می‌کنند تا به مقطع موردنظر خود یعنی پروفیل T برسند. در برخی موارد دیگر که اتصالاتی با ضخامت زیاد مورد نیاز باشد، این برش را بر روی تیرآهن‌های سنگین ایجاد می‌کنند تا سپری بتواند به مقاومت و ضخامت مورد نظر برسد.

سپری را می‌توانید از ضخامت ۰.۹ تا ۲.۵ میلی‌متر در بازار پیدا کنید؛ اما پرکاربردترین ضخامت برای آن حدود ۲ میلی‌متر است. همچنین باید اشاره کرد که نمره‌های مختلفی که برای سپری مشخص می‌شود، براساس اندازه لبه و دیوار سپری بوده که واحد اندازه‌گیری آن به میلی‌متر است. به عنوان مثال اگر اندازه لبه سپری ۲۰ میلی‌متر باشد، آن سپری نمره ۲  می‌گیرد. طول سپری یا پروفیل T حدود ۶ تا ۱۲ متر بوده و این محصول در دو نوع لبه تیز و لبه گرد طراحی و تولید شده است.

سپری چیست
سپری چیست

درباره تاریخچه استفاده از سپری در صنعت ساختمان‌سازی چه می‌دانید

قبل از آنکه بدانند سپری چیست و از آن برای ساخت ساختمان‌ها و صنایع دیگر استفاده کنند، انتخاب سازندگان فقط تیرآهن بود. اما در ابتدای سال ۱۹۲۰ و زمانی که می‌خواستند در ایالت ورمونت یک پل را تکمیل کنند، به پروفیلی نیاز داشته که مانند تیرآهن، توان بالایی در باربری داشته باشد؛ زیرا اگر از تیرآهن استفاده می‌کردند، فضای زیادی را پر می‌کرد.

در این زمان که چالش بزرگی برای طراحان و معماران و سازندگان ایجاد شده است، نگرانی دیگری‌های نیز برای کنترل هزینه‌ها، وزن استاندارد پل، محدودیت فضایی و… وجود داشت.

در نهایت و با بررسی‌های فراوان و تخصصی افراد حاضر در پروژه، گروه ساخت پروژه پیشنهاد دادند که برش‌هایی را بر روی تیرآهن ایجاد کنند تا به قطعه موردنظر خود برسند که در نهایت پروفیل T شکل امروزی بوجود آمد.

بعد از آن اتفاق معماران متوجه شدند که می‌توانند سپری یا پروفیل T را در ساخت و سازهای مختلف استفاده کنند. با توجه به اینکه پروفیل‌ها عملکرد و مقاومتی مانند تیرآهن دارند، اما با این مزیت که وزن آن‌ها کمتر است و فضای کمتری نیز در مقایسه با تیرآهن‌ها اشغال می‌کنند، بنابراین بهترین و اقتصادی‌ترین انتخاب خواهند بود.

نبشی و سپری
نبشی و سپری

سپری چگونه تولید می‌شود؟

برای تولید سپری در این روش باید شمش فولادی از نوع بلوم را با اندازه طولی و مقطع مشخص در داخل کوره‌های حرارتی نورد بریزید و سپس زمانی که به دما و حرارت موردنظر رسید، باید برای افزایش طول و کاهش مقطع از مجموعه‌ غلتک‌های دستگاه نورد عبور کند. همچنین در ادامه از قفسه‌های نورد میانی و پایانی عبور کرده و شکل سپری درمی‌آید. در نهایت این سپری ساخته شده توسط دستگاه‌های برش با طول دلخواه و استاندارد تقسیم می‌شود.

با انواع سپری فلزی موجود در بازار آشنا شوید

سپری‌هایی که در بازار موجود است از جنس آهن، آلومینیوم، برنج، مس، استیل و… ساخته شده‌اند. همچنین برخی از تنوع در سپری‌ها به دلیل تفاوت در نورد گرم و سرد برای تولید آن‌ها است. روش نورد گرم متداول‌تر از نورد سرد بوده و از دستگاه‌های پیشرفته‌تری نیز برای تولید سپری‌های مرغوب و باکیفیت استفاده می‌شود.

روش نورد گرم یکی از روش‌های مقرون‌ به‌ صرفه است؛ زیرا با هزینه‌ای کمتر از روش نورد سرد می‌توان این قطعات را تولید کرد. در ادامه می‌خواهیم برخی از سپری‌هایی که با جنس‌های مختلفی تولید می‌شوند را به شما معرفی کنیم و به شما بگوییم که جنس‌های مختلف سپری چیست:

  • سپری آلومینیومی: تولید پروفیل سپری آلومینیومی در دو روش فابریک و پرسی بوده که کیفیت سپری‌ها در روش پرسی، پایین‌تر خواهد بود. از دیگر ویژگی‌های این نوع سپری می‌توان به لبه‌های تیز و لبه‌های گرد آن اشاره کرد که با توجه به نیاز خود می‌توانید مدل دلخواه را انتخاب کنید. کاربرد سپری‌های آلومینیومی برای سقف کاذب، روکاری، ساخت حمام و آشپزخانه، طراحی فروشگاه، معماری مدرن و… بوده که دلیل انتخاب آن، مستحکم بودن و تمیز کردن آسان سپری است.
  • سپری آهنی: سپری‌های آهنی که در بازار تولید شده است، در دو مدل کلی سپری آهنی فابریک و سپری آهنی نوردی هستند که در ادامه بیشتر با آن‌ها آشنا خواهید شد. در مدل سپری آهنی فابریک، پروفیل T شکل آن بعد از عبور از مراحل نورد به شکل سپری درمی‌آید.
  • در مدل سپری آهنی نوردی، پروفیل آن دارای شکل هندسی بوده و وزن آن نیز از مدل فابریک کمتر است. همچنین سپری آهنی نوردی مقاومت و استحکام کمتری نسبت به مقاومت سپری آهنی فابریک دارد و بنابراین اگر اولویت شما در پروژه ابعاد سپری است، می‌توانید از این مدل استفاده کنید.

تقسیم‌بندی دیگری نیز می‌توان برای سپری‌های آهنی درنظر گرفت که آن براساس تفاوت در شکل ظاهری مقطع است. گروه اول شامل سپری‌های آهنی می‌شود که عرض و ارتفاع اضلاع آن با یکدیگر مساوی است. گروه دوم شامل سپری‌های آهنی می‌شود که ضلع‌های مقطع نامساوی بوده و ارتفاع آن نصف عرض خواهد بود. گروه سوم شامل سپری‌های آهنی با ارتفاع زیاد می‌شود.

  •  سپری ۵۰۷: به این نوع سپری، پروفیل ۵۰۷ یا پروفیل سپری نیز می‌گویند. این نوع پروفیل از از جنس فولاد بوده و ضخامت آن حدود ۲ میلی‌متر است. همچنین از دیگر ویژگی‌های این سپری ۵۰۷ می‌توان به مقطع مربع شکل آن اشاره کرد. اگر می‌خواهید درب و پنجره بسازید، می‌توانید از این سپری استفاده کنید.

معایب سپری چیست؟

سپری علاوه بر مزایا و کاربردهای مهم در صنعت‌های مختلف، معایبی نیز دارد که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره شده است:

  • مقاومت خمشی در سپری پایین است.
  • در برخی از اتصالات، سپری به مشکل می‌خورد و دلیل آن مقاومتی است که نسبت به خمش و سطح‌های مایل و مورب دارد.

کاربرد در صنایع مخبلف سپری چیست؟

بعد از اینکه متوجه شدید که سپری چیست، باید بدانید که این قطعه چه کاربردی در صنعت دارد:

  • برای محکم کردن اسکلت گلخانه‌ها به کار می‌رود.
  • اگر می‌خواهید پل‌ها را به ستون‌ها متصل کنید، حتما به سپری احتیاج دارید.
  • در ستون و خرپا مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • برای اینکه درب و پنجره بسازید باید از سپری استفاده کنید.
  •  سازه‌های فلزی و سقف‌های شیشه‌ای باید سپری داشته باشند.
  • اگر به سقف‌های کاذب دقت کنید حتما متوجه سپری که در داخل آن وجود دارد، می‌شوید. در بعضی از ساختمان‌ها به دلیل اینکه می‌خواهند سقف جلوه‌ای بهتر داشته باشد و دوام آن را افزایش دهند از سپری‌های آهنی استفاده می‌کنند.
  • همچنین در مکان‌هایی که رطوبت وجود دارد، با نصب سپری‌ها در فاصله‌های مساوی و سپس قرا دادن کاشی یا موزاییک در بین سپری‌ها و اضافه کردن روکش ماسه و سیمان، مقاومت سقف را در برابر رطوبت افزایش می‌دهند؛ در صورتی که از سقف‌های گچی استفاده کنید، این مقاومت بسیار کمتر خواهد شد.
  • زمانی که بخواهید نورگیری را در زیرزمین انجام دهید، برای آجرهای شیشه‌ای در فضای بالا به سپری احتیاج دارید. با استفاده از سپری آهنی، می‌توانید در هزینه‌های ساخت این سقف‌های نورگذر نیز بسیار صرفه‌جویی کنید و همچنین عملیات جوشکاری و اتصال نیز راحت‌تر خواهد بود.
  • در نماکاری خشک از سپری استفاده می‌شود. اگر به ایستگاه‌های مترو تهران رفته باشید، نماهای سنگی آن به وسیله زیرسازی فلزی و سپری و بدون استفاده از ماسه و سیمان ایجاد شده است.
  • یکی از کاربردهای سپری، وظیفه مهارکنندگی در ساختمان است.
  • برای ساخت سدهای مختلف و به صورت کلی در صنعت سدسازی از سپری استفاده می‌کنند.
  • سپری در گاردیل‌های کنار اتوبان و خیابان و پل وجود دارد.
  • سپری در سقف و نماهای شیشه‌ای ساختمان کاربرد دارد.
  • اگر در زمینه تولید میز و سازه‌های چوبی دیگر فعالیت می‌کنید، می‌توانید برای اینکه لبه‌های کار شما محکم‌تر شوند از سپری استفاده کنید.
  • سپری نقش مهمی در برپا کردن زیرسازی فلزی دارد. اگر بخواهیم مثالی درباره این کاربرد سپری بیان کنیم، می‌توان به دیوارهای بتنی اشاره کرد که دارای جزییات نمای سنگی پیچیده‌ای هستند که برای پایداری سنگ‌های نما از سپری در زیرسازی استفاده می‌شود.
  • در کلاف بندی دیوارهای بنایی یا وال پست‌ها، سپری مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای اینکه اجرا استاندارهای ساختمان‌سازی سریع‌تر انجام شود، می‌توانید از سپری مناسب استفاده کنید و با ثابت کردن آن در ساختمان، دیوارهای آجری و بلوک‌های سیمانی را مهار کنید.

بنابراین اگر تا امروز متوجه کاربرد گسترده و بسیار مهم سپری در اطراف خود نشده‌اید، از امروز با دقت به ساختمان‌ها، پل‌ها، سدها و… توجه کنید تا حضور سپری در آن‌ها را متوجه شوید.

سپری چیست
سپری چیست

تفاوت نبشی و سپری چیست؟

برای اینکه در پروژه‌های خود نبشی را با سپری اشتباه نگیرید و از ایجاد خسارت‌های احتمالی جلوگیری کنید، در این قسمت می‌خواهیم به طور کامل تفاوت این دو را با یکدیگر بررسی کنیم.

مقایسه ظاهر نبشی و سپری:

  • اگر می‌خواهید بدانید که مهم‌ترین تفاوت بین نبشی و سپری چیست، باید به متفاوت بودن ظاهر آن‌ها اشاره کرد. نبشی از دو مقطع تشکیل شده است که عمود بر هم هستند و در نهایت شکلی مانند حرف انگلیسی L را می‌سازند و اگر بال‌های نبشی مساوی باشد، شباهت مقطع آن به حرف V انگلیسی است. در صورتی که مقطع سپری به یک صفحه عمود شده است و ظاهر آن مشابه T انگلیسی است.
  • نبشی در مدل‌های مختلفی مانند بال مساوی یا غیرمساوی تولید شده است که همین تنوع و تفاوت در طراحی باعث می‌شود که در کاربردها و اتصالات مختلفی مورد استفاده قرار بگیرد. در حقیقت تفاوتی که در مدل‌های مختلف نبشی وجود دارد به دلیل زاویه قرار گرفتن بال‌ها و اندازه‌های آن‌ها است. در صورتی که سپری دارای دو مدل بال‌هایی با لبه تیز و لبه گرد است که تفاوت آن‌ها در اندازه بال‌ها خواهد بود.

به صورت کلی ضخامت سپری کمتر از نبشی است. به طور دقیق‌تر می‌توان گفت که نبشی با ضخامتی بین ۲ تا ۵ میلی‌متر و سپری با ضخامتی بین ۰.۹ تا ۲.۵ میلی‌متر طراحی و تولید می‌شود.

 

تفاوت نبشی و سپری چیست
تفاوت نبشی و سپری چیست

مقایسه نبشی و سپری در هنگام خرید

زمانی که برای خرید نبشی یا سپری به فروشگاه رفته‌اید، اطلاعاتی که در نام محصول وجود دارد، می‌تواند به تشخیص این دو قطعه از یکدیگر به شما کمک کند. به دلیل اینکه اندازه لبه و دیواره سپری با هم برابر است، بنابراین اگر نام سپری ۱۵ را مشاهده کردید، یعنی آن یک قطعه فولادی با مقطع T شکل است که اندازه لبه آن ۱۵۰ میلی‌متر است. اما هنگامی که بخواهند اسمی را برای نبشی مشخص کنند، معمولا از ۳ عدد استفاده می‌کنند که دو عدد آن نمادی از اندازه بال و عدد دیگر نماد ضخامت است.

همچنین اگر دو عدد را در نام نبشی مشاهده کردید، یعنی یک عدد نماد ضخامت بوده و به دلیل یکسان بودن اندازه دو بال از یک عدد نیز برای مشخص کردن اندازه بال‌ها استفاده شده است.

مقایسه کاربرد سپری و نبشی

پیش از اینکه تصمیم بگیرید که نبشی یا سپری تهیه کنید، باید بدانید که تفاوت بین کاربرد نبشی و سپری چیست. به همین دلیل به مواردی که در ادامه نوشته شده است، توجه کنید:

  • معمولا از سپری برای اتصالات میانی استفاده می‌کنند؛ اما نبشی برای اتصال‌هایی که زاویه دارند و یا عمود بر هم هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • شما می‌توانید نبشی را به صورت دوبل یا ترکیبی و هم به صورت تکی در ساخت و ساز استفاده کنید؛ در صورتی که سپری فقط به صورت تکی کاربرد دارد.
  • از دیگر تفاوت‌هایی که بین سپری و نبشی وجود دارد، می‌توان به تفاوت در مقاومت‌های آن‌ها اشاره کرد. همانطور که در بخش معایب سپری نیز به آن اشاره شد، ساختار سپری به صورتی طراحی شده است که سختی بیشتری دارد اما مقاومت خمشی آن پایین‌تر است. در حالی‌که نبشی دارای مقاومت خمشی بالایی بوده و همین موضوع باعث تفاوت در کاربرد آن‌ها می‌شود.
  • اگر برای ساخت پروژه خود به دنبال قطعه‌ای می‌گردید که مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد، ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که از نبشی گالوانیزه استفاده کنید.
  • به عنوان تفاوت آخر باید اشاره کرد که به دلیل تنوع بال‌های نبشی که در دو مدل مساوی و نامساوی در بازار موجود است، به همین دلیل انتخاب بهتر در مقایسه با سپری خواهد بود و کاربرد متنوع‌تری نیز دارد.

نبشی و سپری چه شباهت‌هایی با یکدیگر دارند

علاوه بر اینکه دانستن و اطلاع از تفاوت‌های نبشی و سپری به شما در انتخاب درست قطعه موردنظر کمک می‌کند، آشنایی با شباهت‌های این دو نیز به کاهش هزینه‌های ساخت و جلوگیری از ضررهای احتمالی کمک خواهد کرد. برخی از شباهت‌های نبشی و سپری چیست؟

  • سپری و نبشی در صنعت‌های مختلف و ساختمان‌سازی کاربرد دارند و به عنوان اتصالات مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • قطعات سپری و نبشی، هر دو به روش‌های فابریک و پرسی در کارخانه یا کارگاه تولید می‌شوند.
  • تفاوتی ندارد که از نبشی استفاده می‌کنید و یا از سپری، زیرا در هنگام به کار بردن هر یک از آن‌ها می‌توانید از لقمه که قطعه‌های خرد شده‌ای هستند، استفاده کنید.

سخن پایانی
 در این متن به سوالاتی مانند سپری چیست و تاریخچه انتخاب آن به عنوان قطعه‌ای مهم در ساختمان‌ سازی، چه انواعی از سپری در بازار پیدا می‌شود و دلایل تفاوت آن‌ها با یکدیگر کدام است، سپری‌های مختلف چه کاربردی در صنایع دارند و… پاسخ دادیم و همچنین به یکی از اشتباهات رایج در هنگام ساختمان‌سازی و خرید قطعات پرداختیم.

این اشتباه که ممکن است باعث ایجاد خسارت‌هایی به ساختمان و همچنین افزایش هزینه‌های ساخت پروژه شود، شامل تشخیص ندادن نبشی و سپری از یکدیگر است. اگر شما نیز فکر می‌کنید این دو کاملا شبیه یکدیگر هستند و می‌توان آن‌ها را به جای یکدیگر استفاده کرد، باید گفت که حتما به متن برگردید و قسمت بررسی تفاوت‌های نبشی و سپری را با دقت مطالعه کنید.

شما درباره تفاوت نبشی و سپری چه اطلاعات دیگری دارید که در متن نوشته شده است و یا هنگامی که به خرید این محصولات می‌روید، با توجه به چه مشخصاتی سپری موردنظر خود را پیدا می‌کنید. اگر موارد دیگری است که می‌دانید باید در هنگام خرید سپری به آن توجه کرد و یا کاربرد خاص دیگری از این قطعه می‌دانید که خودتان تجربه اجرای آن را در پروژه داشته‌اید، برای ما بنویسید.با ما تماس بگیرید.

مقالات پیشنهادی : لوله چیست و چه کاربردی دارد؟

پیج اینستاگرام ما: navard.mohammad@

اشتراک گذاری مقاله
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *