پروفیل چیست؟ کاربرد و انواع پروفیل. 09125905879

پروفیل چیست

پروفیل چیست؟ کاربرد و انواع پروفیل. 09125905879

پروفیل چیست؟ کاربرد و انواع پروفیل

یکی از پرکاربرد‌ترین مصالحی که در صنایع ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ مصالح فلزی هستند. از مصالح فلزی برای ساخت قسمت‌های متفاوت ساختمان و سازه‌های دیگر استفاده می‌شود. به دلیل کاربرد بالای مصالح فلزی، این گروه مصالح در موارد گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. پروفیل‌های فلزی یا آلومینیومی یکی از انواع این مصالح هستند که در قسمت‌های مختلف ساختمان سازی از آن‌ها استفاده می‌شود. اگر قصد استفاده از این مصالح فلزی را دارید، بهتر است درباره پروفیل، انواع آن و همچنین کاربرد آن اطلاعات جامعی داشته باشید تا بتوانید هنگام انتخاب دست به بهترین انتخاب بزنید. در ادامه‌ی این مقاله قصد داریم تا به جواب سوالاتی نظیر پروفیل چیست؟ چه کاربرد‌هایی دارد؟ و چه انواعی دارد بپردازیم.

پروفیل چیست؟

در معنای لغوی، پروفیل به معنای ثبات در مقطع و طول مشخص است. معنای اصطلاحی پروفیل در صنایع ساختمانی و ساخت‌و‌ساز، به معنای مصالح و تجهیزاتی است که در ساخت پنجره، در، لوله و نمای ساختمان از آن‌ها استفاده می‌شود. اگر بخواهیم برای تفهیم موضوع یک مثال بزنیم؛ می‌توانیم به انواع پروفیل‌های آلومینیومی اشاره کنیم که از آن‌ها در ساخت قاب درب و پنجره استفاده می‌شود. این پروفیل‌ دارای ساختاری قوی و محکم بوده که در برابر تغییر شکل مقاومت نشان می‌دهد.

به طور کلی پروفیل‌ها به دو دسته باز و بسته تقسیم بندی می‌شوند. پروفیل باز که قابل ساخت در ابعاد و ضخامت‌های گوناگون است؛ می‌تواند در بخش‌های مختلفی از صنایع ساخت و ساز مانند ساخت انواع تیر آهن، ساخت تسمه، ساخت میلگرد، ساخت ناودانی، ساخت نبشی، ساخت هاش، ساخت چهار پهلو و… مورد استفاده قرار ‌گیرد. گروه دیگر پروفیل‌ها، پروفیل‌های بسته هستند که در تولید انواع درب و پنجره، پی وی سی، ساخت قوطی، ساخت لوله، ساخت انواع کرکره‌های برقی  و… مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در ادامه‌ی این مطلب به ارائه نکاتی درباره انواع و کاربرد پروفیل‌ها خواهیم پرداخت.

پروفیل چیست
پروفیل چیست

روش تولید انواع پروفیل چیست؟

حال که با پروفیل آشنا شده‌اید احتمالا این سوال برایتان پیش آمده است که روش تولید انواع پروفیل چیست و پروفیل چگونه تولید می‌شود. به طور کلی، کار کارخانه‌های تولید کننده انواع پروفیل این است که ورق‌های فولادی و یا کلاف را به محصولات مورد نیاز ما با ابعاد و اشکال مختلف تبدیل کنند. برای این فرایند از روش نورد سرد استفاده می‌شود.

در واقع می‌توان گفت که انواع پروفیل‌های باز و بسته، بعد از گذارندن فرایند‌های مشخص در مراحل گوناگون، به یک محصول یا کالای مورد نظر تبدیل می‌شوند. مراحل این فرایند را در ادامه‌ی این بند توضیح خواهیم داد.

اولین مرحله؛ تامین مواد اولیه

مواد اولیه برای ساخت انواع پروفیل‌ها به روش‌های گوناگونی تهیه می‌شود. بخش اعظم این مواد اولیه در کارخانه فولاد مبارکه اصفهان تولید می‌شود. قسمتی از این مواد اولیه نیز از کشور‌های آسیای میانه، اروپا، برزیل و… تامین می‌گردد. برای تولید پروفیل باید از ترکیبات شیمیایی خاصی استفاده شود که از نظر خواص مکانیکی کیفیت بالایی داشته باشد. اگر خواص مکانیکی مواد سازنده کیفیت لازم را نداشته باشد، ممکن است به بروز مشکلاتی برای مصرف کننده منجر شود.

شاید برایتان سوال شده باشد که مواد تشکیل دهنده ورقه استاندارد پروفیل چیست؟ باید بگوییم که ترکیب استاندارد شامل سیلیس، کربن، گوگرد، فسفر، منکنز و… بوده است. البته مقدار استاندارد هر کدام از این مواد می‌تواند در کاربرد‌های خاص و ویژه تغییراتی داشته باشد.

دومین مرحله؛ برش کلاف به شکل نوار

برای برش کلاف به شکل نوار، باید از دستگاهای برش استفاده کرد. این دستگاه‌ها کلاف را به نوار‌هایی با عرض دقیق و از قبل مشخص شده تبدیل می‌کنند. میزان عرض این نوار‌ها بسته به سفارش و بهره برداری است برای همین برای برش کلاف می‌توان از انواع گوناگون دستگاه‌های برش تمام اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک استفاده کرد.

به طور کلی دستگاه برش شامل یک میز حمل کننده، کلاف گیر، سیستم بازکننده طوقه‌های کلاف، ضربه گیر، سیستم کنترل کننده، گیوتین، صاف کننده ورق، قرقره‌های هدایت ورق، قسمت اصلی برش، غلتک‌های تغذیه ورق، غلتک‌های جدا کننده، نگه دارنده و نوار جمع کن هستند.

روش کار

بعد از آن که دانستید پروفیل چیست و چگونه تولید می‌شود، ابتدا باید نکاتی را درباره روش برش کلاف‌ها بدانید. کلاف روی کلاف‌گیر قرار گرفته، کلاف گیر با انحام حرکات گردشی می‌چرخد. پس از باز شدن کلاف‌ها ورق‌ها زیر غلتک صاف کننده هدایت می‌شود. این روند موجب صاف و تخت شدن ورقه‌ها می‌شود. سپس گیوتین، سر ورقه‌ها را می‌برد تا برای انجام فرایند جوش‌کاری و قسمت‌های بعدی مشکلی وجود نداشته باشد.

در مرحله بعد ورق‌‌ها توسط غلتک تغذیه به دو طرف شافت‌‌های اصلی که در ساختارشان، محرک تعبیه شده حرکت می‌کنند. در قسمت شافت‌های اصلی تیغه‌هایی از جنس فولاد قرار گرفته‌اند که با اعمال حرارت سختیشان به پنجاه و نه تا شصت و یک راکول رسیده است. از طرفی فاصله‌های آن‌ها متناسب با عرض نوارهایی که قرار است بریده شوند، تنظیم می‌گردد. در اثر عبور ورقه‌ها از بین این تیغه‌های فولادی، فرایند برش نوار صورت می‌گیرد.

سومین مرحله؛ تولید لوله و پروفیل

تا به این‌جای مطلب با جواب سوال روش تولید پروفیل چیست، آشنا شدید. در بند بعد به مرحله نهایی فرایند تولید پروفیل خواهیم پرداخت.

در مرحله انتهایی، ورق‌های تولید شده و بریده شده توسط نوار جمع کن، کشیده می‌شوند. این فرایند تا هنگامی که کل کلاف تمام شود ادامه پیدا می‌کند. بعد از این مرحله، نوار‌ها جهت بسته بندی به نقاط مختلفی از خط تولید انتقال داده می‌شوند.

انواع پروفیل

در بند‌های قبل به معرفی پروفیل و روش تولید انواع آن پرداختیم. در این بند قصد داریم تا راجع به انواع مختلف پروفیل‌ها که در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند صحبت کنیم. به طور کلی، پروفیل‌ها به دو دسته صنعتی و ساختمانی تقسیم بندی می‌شوند.

پروفیل‌های صنعتی به آن دسته از پروفیل‌ها گفته می‌شود که در صنایعی مانند صنایع خودروسازی، صنایع تولید تجهیزات نظامی و… به عنوان قطعات صنعتی و جانبی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله پروفیل‌های صنعتی می‌توانیم به درب و پنجره‌های آلومینومی اشاره کنیم.

پروفیل‌های ساختمانی گروه دیگری از انواع پروفیل‌ها هستند که در صنایع ساختمان سازی (به طور کلی در ساخت‌ و‌ ساز) مورد استفاده قرار می‌گیرند. پروفیل‌های ساختمانی به چهار گروه ساختمانی، کامپوزیتی، گالوانیزه و آلومینیومی  تقسیم بندی می‌شوند که در ادامه به شرح مفصل هر کدام از آن‌ها خواهیم پرداخت.

پروفیل ساختمانی

پروفیل‌های ساختمانی به سه گروه پروفیل نورد سرد، پروفیل نورد گرم و پروفیل مرکب تقسیم بندی می‌شوند. پروفیل‌های نورد سرد از ورق‌های فولادی بدون ایجاد حرارت ساخته می‌شوند. این پروفیل‌ها به روش خم کردن و پرس شدن تشکیل می‌شوند و نادوانی شکل هستند. پروفیل‌های نورد سرد برای ساخت تیر‌های تکیه گاهی، سقف کاذب و این قبیل کار‌ها مناسب هستند. پروفیل‌های نورد گرم از نورد گرم شمش‌های فولادی تولید می‌شوند و به شکل قوطی هستند.

پروفیل مرکب نوعی از انواع پروفیل است که همان طور که از نامش پیداست از اتصال چند پروفیل نورد سرد و نورد گرم تشکیل شده است.

همان طور که در بند‌های ابتدایی اشاره کردیم، پروفیل‌های ساختمانی در دو گروه باز و بسته قرار می‌گیرند. اما این پروفیل چیست؟ در واقع بر اساس شکل ظاهری، باز یا بسته بودن پروفیل‌ها مشخص می‌شود. برای مثال میلگرد، تسمه، تیرآهن، نبشی، ناودانی و چهار پهلو در دسته پروفیل‌های باز؛ و لوله، درب، پنجره، قوطی، ساختمانی، پروفیل‌ درب‌های کرکره برقی، یو پی وی سی از انواع پروفیل‌های بسته به شمار می‌روند.

 

پروفیل کامپوزیتی

 امروزه، استفاده از پروفیل‌های کامپوزیتی بسیار بالا رفته است. از این پروفیل‌ها برای ساخت و ساز در آب و هواهای مرطوب، که احتمال خوردگی و اکسیده شدن بسیار بالا است، استفاده می‌شود.

همان طور که متوجه شدید؛ این پروفیل‌ها در برابره پدیده خوردگی و اکسیده شدن بسیار مقاوم هستند. همین امر باعث افزایش طول عمر سازه و ساختمان می‌شود. علاوه بر این ویژگی، پروفیل‌های کامپوزیتی توانایی مقابله در برابر لرزش نیز دارند. دلیل این امر این است که پروفیل‌های کامپوزیتی خاصیت کشسانی به شدت پایین داشته و جز مصالح غیر کشسان به شمار می‌روند. از طرفی استفاده از این سازه‌ها باعث سبک‌تر شدن وزن بنا می‌شود که به کاهش تخریب خاک و بسیاری از عوامل دیگر کمک شایانی می‌کند.

پروفیل گالوانیزه

پروفیل گالوانیزه نوع دیگری از انواع پروفیل است که جهت مقاوم سازی سازه‌هایی مانند درب و پنجره در صنایع ساخت‌ و‌ ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد. از پروفیل گالوانیزه برای ساخت درب و پنجره یو پی وی سی استفاده می‌شود.

یکی از مشکلاتی که بر سر راه ساختمان سازان قرار دارد، فشار جوی در طبقات انتهایی ساختمان و به طور کلی ارتفاعات بالا است؛ استفاده از پروفیل‌های گالوانیزه باعث رفع این مشکل می‌شود چرا که به علت استحکام و مقاومتی که در برابر فشار جوی دارد، دچار مشکلاتی مربوط به این حوزه نمی‌شود.

اگر مشتاق هستید که درباره سوال پروفیل چیست اطلاعاتی کسب کنید؛ حتما باید نکاتی درباره ضخامت پروفیل‌ها بدانید.

ضخامت پروفیل‌های گالوانیزه از حدود یک دهم سانتی متر آغاز شده و بر حسب کاربرد و استفاده، تا دو دهم سانتی‌متر‌ هم افزایش پیدا می‌کند. هر چه سطح پنجره‌ی ساخته شده افزایش پیدا کند، فشار روی پنجره نیز بیشتر می‌شود در نتیجه لازم است که از پروفیل‌های گالوانیزه ضخیم‌تری برای انجام این‌کار استفاده شود.

پروفیل گالوانیزه
پروفیل گالوانیزه

پروفیل آلومینیومی

حال که با جواب سوال انواع پروفیل چیست آشنا شدید؛ بهتر است با آخرین مدل پروفیل‌ها، یعنی پروفیل آلومینیومی هم آشنا شوید. این نوع پروفیل در هر دو قالب صنعتی و ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع از آن هم در ساخت مصالح ساختمانی استفاده می‌شود و هم در ساخت بدنه و قطعات‌ کالا‌ها در صنایع گوناگون. این پروفیل‌ها به علت رنگ سفیدی که دارند، باعث القای احساس تمیز بودن محیط می‌شوند. از طرفی در بهینه سازی مصرف انرژی نیز نقش به سزایی را ایفا می‌کنند.

کاربرد انواع پروفیل چیست؟

بیشتر پروفیل‌ها برای ساختن درب و پنجره‌های آلومینیومی، فلزی و آهنی به کار گرفته می‌شوند. این پروفیل‌ها از لحاظ مشخصات ظاهری انواع گوناگونی دارند که در تقسیم بندی‌ آن‌ها مواردی از جمله اندازه، ضخامت و… اثر گذار است. اگر مایلید جواب سوال کابرد انواع پروفیل چیست؟ را بدانید، توصیه می‌شود ادامه‌ی این بند را مطالعه نمایید.

از پروفیل‌های ساختمانی در صنایع ساختمان سازی، ساخت انواع بنا‌ها و ساخت سازه‌های شهری استفاده می‌شود. از پروفیل‌های مربعی و مستطیلی که در قطعات کوچک تولید شده‌اند (نوار‌های تولید کننده آن‌ها سطح کمی دارد.) برای ساخت انواع نرده‌های فلزی استفاده می‌شود. این نرده‌ها در مراحل بعدی به درب، پنجره، نرده راه پله و… تبدیل می‌شوند. از طرفی برای جداسازی فضا‌ها در دیوار‌های اطراف کارخانه‌‌ها، زمین‌های محصور شده، نرده کشی پیاده‌رو‌ها و خیابان‌ها استفاده می‌شود.

اگر پروفیل مربعی یا مستطیلی در قطعاتی با مساحت بزرگ تولید شده باشد؛ به آن پروفیل ستونی می‌گویند. از پروفیل‌های ستونی در ساخت انواع ستون‌ها، اسکلت‌های فلزی ساختمان‌ها، ساخت چارچوب و… استفاده می‌کنند. اگر این پروفیل با مشخصات فیزیکی مطمئن ساخته شده باشد، می‌توان از آن در ساخت انواع نفت کش‌ها و شاسی تریلر‌ها استفاده نمود.

یکی دیگر از کاربر‌د‌های پروفیل‌ها، در صنایع خودرو سازی است. این پروفیل‌ها که در گروه پروفیل‌های صنعتی قرار دارند به منظور ساخت بدنه و قطعات خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند.

علاوه بر موارد گفته شده، از پروفیل‌های صنعتی در ساخت کالا‌های منازل نیز استفاده می‌شود. از نمونه‌های این کاربرد می‌توان به ساخت پایه برای صندلی و میز، ساخت انواع قطعات تخت‌های فلزی، ساخت مبلمان و… اشاره کرد.

از پروفیل‌هایی که قالب ‌آن‌ها مانند حرف لاتین Z تهیه می‌شود، برای پوشاندن سقف سوله‌ها استفاده می‌شوند.

از پروفیل‌های ناودانی و نبشی نیز که با روش نورد سرد تولید می‌شوند، براس ساخtlت انواع قالب‌های فلزی در ساخت ماشین و ساختن انواع چارچوب درب‌های آهنی استفاده می‌شود.

کاربرد پروفیل
کاربرد پروفیل

معایب پروفیل چیست؟

در کنار تمام مزایایی که نام بردیم، انواع پروفیل معایبی نیز دارند. بهتر است درباره معایب آن نیز نکاتی را بدانید تا بتوانید تمام جوانب را بسنجید. در ادامه‌ی این بند به شرح سوال معایب پروفیل چیست؟ خواهیم پرداخت.

یکی از مهم‌ترین معایب نبود آن به میزان لازم است. در کشور ما یعنی ایران پروفیل به شکل انبوه تولید نمی‌شود. چرا که ماشین آلات تولید انواع پروفیل، بسیار گران قیمت و پرهزینه هستند؛ علت این امر این است که این ماشین آلات از تکنولوژی‌های پیچیده و منحصر به فردی استفاده می‌کنند. همین امر باعث شده است که قیمت پروفیل در کشور ما بالا برود.

یکی دیگر از معایب پروفیل، استفاده سخت از انواع آن است. هنگامی که می‌خواهید از یک پروفیل در ساختار ساختمان خود استفاده کنید، نیاز به دستگاه مخصوصی به نام ConXL دارید. این دستگاه که یک فن آوری جدید به شمار می‌رود، به اندازه کافی در کشورمان وجود ندارد و هنوز تمام نیاز کشور را پوشش نداده است. این مورد هم یکی دیگر از دلایل قیمت بالای پروفیل در کشورمان است.

زاهیت پروفیل چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

زاهیت پروفیل یا پروفیل زاهیت مانند سایر پروفیل‌ها در مصارف ساختمانی و سایر مصارفی که به آن‌ها اشاره کردیم مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر بخواهیم به جواب سوال زاهیت پروفیل چیست؟ بپردازیم؛ ابتدا باید این برند را معرفی کنیم.

زاهیت در واقع یک برند مشهور پروفیل سازی در کشور ترکیه است. معادل فارسی اسم این برند پروفیل زاهد است. این پروفیل وارداتی کیفیت بسیار بالایی دارد به طوری که بسیاری از مخاطبان علاقه دارند تا از این پروفیل برای ساخت قطعات مورد نیازشان استفاده کنند. البته دقت داشته باشید که قیمت پروفیل‌های تولیدی در این برند گران‌تر از پروفیل‌های داخلی است.

بیشترین کاربرد پروفیل زاهیت ترکیه، در ساخت درب و پنجره دوجداره‌ای است که در ساختمان‌های لوکس مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

زاهیت پروفیل
زاهیت پروفیل

پنجره زاهیت پروفیل چیست؟

درب و پنجره‌هایی که از پروفیل این برند ساخته می‌شوند، به درب و پنجره زاهیت معروف هستند. این درب و پنجره‌ها از نظر ظاهری تفاوت چشم‌گیری با سایر درب و پنجره‌ها ندارند. اما می‌توان گفت که از نظر کیفی در سطح بالاتری قرار دارند. از پنجره‌های پروفیلی زاهیت ترکیه، می‌توان در ساخت نمای ساختمان نیز استفاده کرد.

عوامل موثر بر قیمت پروفیل چیست؟

با توجه به اینکه با جواب سوال پروفیل چیست؟ انواع آن و کاربرد آن به طور کامل آشنا شدید، بهتر است عوامل موثر بر قیمت آن را نیز بدانید که در ادامه‌ی این بند به شرح آن‌ها خواهیم پرداخت.

اولین و مهم‌ترین عامل، متراژ است. طبیعی است که هر چه مقدار پروفیل مورد نیاز شما بیشتر باشد، قیمت آن نیز بالاتر خواهد رفت.

دومین مورد ضخامت پروفیل است؛ هر چه ضخامت بالاتر باشد، مواد اولیه بیشتری نیز در ساختار پروفیل استفادده شده برای همین هم قیمت آن بالاتر خواهد رفت.

نوع فرایند ساخت، یکی دیگر از عوامل مهم و تاثیر گذار بر قیمت انواع پروفیل است. اینکه پروفیل با فرایند نورد سرد، نورد گرم یا مرکب ساخته شده باشد بر قیمت آن تاثیر می‌گذارد چرا که تجهیزات و هزینه لازم برای هر تولید پروفیل با هر کدام از فرایند‌ها متفاوت است.

نواع آلیاژ به کار رفته و قیمت هر فلز در ساختار پروفیل نیز بر قیمت کل آن تاثیر خواهد گذاشت.

آخرین مورد هم نوع سطح مقطع در پروفیل مورد نیاز است که بر قیمت پروفیل تاثیر می‌گذارد.

قیمت پروفیل
قیمت پروفیل

سخن پایانی

در مطلب فوق به ارائه نکاتی درباره پروفیل، انواع آن و کاربرد هر یک پرداختیم و طی آن به نکاتی از جمله پروفیل چیست؟ چگونه تولید می‌شود، انواع پروفیل، کاربرد پروفیل، معایب پروفیل، برند زاهیت پروفیل و عوامل موثر بر قیمت پروفیل پرداختیم. امیدواریم مطلب ارائه شده برای شما عزیزان مفیده بود و آگاهیتان را در رابطه با انواع پروفیل بالا برده باشد.با ما تماس بگیرید.

مقالات پیشنهادی : تسمه آهنی چیست و به چند دسته تقسیم می‌شود؟ (با 4 نوع تسمه پرکاربرد در دنیا اشنا شوید)

پیج اینستاگرام ما: navard.mohammad@

اشتراک گذاری مقاله
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *