نبشی چیست؟ کارکردها، ویژگی‌ها و انواع آن. 09125905879

نبشی چیست

نبشی چیست؟ کارکردها، ویژگی‌ها و انواع آن. 09125905879

نبشی چیست؟ کارکردها، ویژگی‌ها و انواع آن

از آنجایی که ایران کشوری در حال توسعه محسوب می‌شود ساخت و ساز در آن روند رو به رشدی دارد، هر روزه پروژه‌های مختلفی در حال اجرا هستند.  این مهم علاوه بر بهبود زیرساخت‌های داخلی به زیباتر شدن فضای کشور هم کمک می‌کند. در این بین برای هر ساخت و سازی مهندسان نیازمند استفاده از مواد و مصالح مختلف هستند تا پروژه‌هایی که تحویل می‌دهند عمر بالایی داشته باشند. مهندسان عمران همواره به دنبال بهترین مصالح برای ساخت و ساز می‌گردند. نبشی یک پروفیل ساختمانی است که می‌تواند در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار بگیرد. برای اینکه بدانید نبشی چیست و چه کاربردهایی دارد، خواندن مقاله زیر را از دست ندهید.

ویژگی های نبشی چیست؟

برای پاسخ به نبشی چیست؟ باید بگوییم نبشی‌ها در دسته مقاطع فولادی قرار می‌گیرند. این مقاطع به وسیله نورد گرم و نورد سرد ساخته می‌شوند. ویژگی ظاهری نبشی این‌گونه است که دو ضلع آن عمود بر هم قرار می‌گیرند و همین موضوع از نظر مهندسی مقاومت آن را بیشتر می‌کند. نبشی‌ها در سایزهای مختلفی تهیه می‌شوند. اگر سایز آن بزرگ باشد طبیعتا وزن آن نیز افزایش می‌یابد.

از نبشی در صنایع مختلفی استفاده می‌شود. در ساخت انواع چهارچوب‌ها، پایه‌های ستونی مختلف، پلکان‌ها، دکل‌ها، خرپاها، پایه‌های ستونی، پایه فنس، سقف‌هایی مانند شیروانی و مهم‌تر از همه اینکه برای جلوبندی و همچنین پشت‌بندی بین ستون‌ها از نبشی استفاده می‌کنند. اینکه نبشی کاربردهای فراوانی دارد نشان دهنده الزام وجود آن در صنعت ساخت و ساز است.

 

بررسی نبشی
بررسی نبشی

نبشی چیست؟ و چه ویژگی‌هایی دارد؟

بیشترین و مهم‌ترین کاربرد نبشی در ساختمان‌سازی است. اما باید بدانید که از این مقاطع در صنعت نیز زیاد استفاده می‌کنند. مهم‌ترین علتی که مهندسان به سمت استفاده از نبشی می‌روند به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد آن است. در ادامه به سؤال شما که می‌پرسید ویژگی نبشی چیست پاسخ می‌دهیم:

  • نبشی‌ها از مقاومت بسیار زیادی برخوردار هستند و می‌توانند در امتداد طول تا زاویه 90 درجه خم شوند.
  • با توجه به کاربردی بودنشان، نبشی‌ها از قیمت بسیار منطقی برخوردار هستند.
  • این مقاطع در سایز و وزن‌های مختلفی تولید می‌شوند که همین موضوع دامنه استفاده از آن‌ها را گسترده می‌کند.
  • نگهداری از آن‌ها اصلا کار دشواری نیست و نبشی‌ها به راحتی آسیب نمی‌بینند.
  • نبشی‌ها در داخل کشور نیز تولید می‌شوند و خریداران می‌توانند به راحتی بازار فروش آن‌ها را پیدا کنند. دسترسی‌پذیر بودن نبشی‌ها کار را برای مهندسان ساخت و ساز بسیار راحت کرده است. البته نبشی‌های خارجی هم در کشور وجود دارند که از کشورهای روس و اوکراین وارد می‌شوند.
  • یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد نبشی‌ها این است که می‌توان آن‌ها را بازیافت کرد و از آن‌ها محصولات متنوع دیگری ساخت. این ویژگی مهم باعث شده که نبشی‌ها از قیمت پایینی برخوردار باشند.
  • نبشی‌ها از جنس آهنی، گالوانیزه، استیل، پی وی سی، ام دی اف، پلاستیکی و چوبی تولید می‌شوند. این تنوع نیاز صنایع مختلف را برطرف می‌کند. یعنی هر کسی در هر صنعتی می‌تواند از تنوع نبشی‌ها نهایت استفاده را ببرد.

انواع در بازار نبشی چیست؟

نبشی‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند تا برای هر صنعتی کاربرد داشته باشند و نیاز خریداران در صنایع مختلف را تأمین کنند. در ادامه رایج‌ترین انواع نبشی‌هایی که در بازار وجود دارند و مورد استفاده قرار می‌گیرند را با هم بررسی می‌کنیم.

نبشی اسپیرال چه ویژگی هایی دارد و این نوع نبشی چیست؟

نبشی اسپیرال به دلیل انعطاف‌پذیری بالایی که دارد بیشتر از همه مورد توجه قرار می‌گیرد. نبشی‌ها را در نوع سبک و سنگین تولید می‌کنند که نبشی اسپیرال در دسته نبشی‌های سبک قرار می‌گیرد و از نبشی‌هایی که بال مساوی دارند محسوب می‌شود. نام دیگر نبشی اسپیرال، نبشی نورد گرم است. مهم‌ترین ویژگی‌های آن به شرح زیر هستند:

  1. این نبشی در ضخامت‌های مختلفی تولید می‌شود.
  2. از استانداردهای روز دنیا برخوردار است.
  3. معمولا در حین ساخت طول آن را شش متر در نظر می‌گیرند.
  4. چون از فولاد ST37 ساخته شده است، بنابراین از نرمی و انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار است.

از نبشی اسپیرال در ساخت اتاق آسانسور، ساخت خرپا، اتصال پُل‌ها، اتصال انواع تیرآهن‌ها و ساخت دکل‌های انتقال نیرو استفاده می‌شود و این نشان می‌دهد که نبشی اسپیرال کاربردهای فراوانی دارد.

نبشی لقمه چه ویژگی هایی دارد و این نوع نبشی چیست؟

از نبشی لقمه به صورت مرکب و منفرد استفاده می‌کنند. این نبشی را به صورت خرد شده می‌فروشند. مهندسان نمی‌توانند در برخی جاها از نبشی شاخه‌ای استفاده کنند به همین دلیل به سراغ استفاده از نبشی لقمه‌ای می‌روند. در هنگام تولید این نبشی توسط گیوتین آن را در سازهای مختلفی برش می‌دهند. بیشترین استفاده از این نبشی در صنعت آسانسورسازی است.

 

نبشی فابریک چه ویژگی هایی دارد و این نوع نبشی چیست؟

حتما می‌خواهید بدانید که ویژگی این نوع از نبشی چیست؟ نبشی فابریک در کارخانه نورد گرم ساخته می‌شود و بدون اینکه تغییری در آن به وجود آورند می‌توانند مستقیما آن را مورد استفاده قرار دهند. نبشی فابریک را بر اساس استاندارد GOST8510 طراحی می‌کنند. وقتی می‌خواهند نبشی را با بال نامساوی بسازند این استاندارد را اعمال می‌کنند.

در این نوع از نبشی تنوع متریال زیادی وجود دارد. البته از این نبشی بیشتر در صنعت استفاده می‌کنند. به دلیل کاربرد صنعتی و با اعمال کردن استانداردهای ویژه در ساخت، قیمت نبشی فابریک از نبشی پرسی بیشتر است.

نبشی فابریک
نبشی فابریک

نبشی پرسی چه ویژگی هایی دارد و این نوع نبشی چیست؟

نبشی پرسی یک ورقه فولادی با طول شش متر است که از میانه خم می‌شود و به شکل نبشی درمی‌آید. این نبشی را به شکل تکی یا مرکب می‌سازند و در انواع سازه‌های ساختمانی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌دهند. این نبشی را بر اساس استاندارد آلمانی DIN 1022 می‌سازند. سایر ویژگی‌های نبشی پرسی به شرح زیر هستند:

  1. بال‌های نبشی پرسی با هم برابر هستند.
  2. در صنایعی که ابعاد بسیار اهمیت دارند از این نبشی استفاده می‌شود.
  3. دستگاه‌های قالب پرسی در نهایت تا شش میلی‌متر را فرم می‌دهند و این موضوع باعث شده که ضخامت در نبشی پرسی محدودیت قابل توجهی داشته باشد.
  4. در صنایع ساختمانی نیز از این نبشی زیاد استفاده می‌شود چون اندازه‌ها در ساختمان‌سازی بسیار مهم هستند.

نبشی ضد زنگ چه ویژگی هایی دارد و این نوع نبشی چیست؟

حتما می‌خواهید بدانید که ویژگی این نبشی چیست؟ در ساخت نبشی ضد زنگ از فولاد مخصوصی استفاده می‌کنند. ترکیب این فولاد از آهن، نیکل، کروم و کربن است. البته کارخانه‌های مختلف درصدهای متفاوتی از این ترکیب را مورد استفاده قرار می‌دهند که این موضوع روی سایز و وزن نبشی تولید شده تأثیر زیادی می‌گذارد. سایر ویژگی‌های نبشی ضد زنگ عبارت‌اند از:

  1. یکی از رایج‌ترین نبشی‌های ضد زنگی که تولید می‌شود از ترکیب 18 درصد کروم، 8 درصد نیکل و 8/0 درصد کربن است.
  2. این نبشی در برابر انواعی از خوردگی‌ها مقاومت بسیار خوبی از خودش نشان می‌دهد و بیشتر مهندسان نیز به دنبال نبشی‌های ضد زنگ هستند.
  3. در پروژه‌های عمرانی که مهندسان می‌دانند سازه‌شان در برابر عوامل اسیدی، عناصر شیمیایی و آب شور قرار می‌گیرد از این نبشی استفاده می‌کنند.
نبشی ضد زنگ
نبشی ضد زنگ

نبشی گالوانیزه چه ویژگی هایی دارد و این نوع نبشی چیست؟

وقتی که فرآیند گالوانیزاسیون روی نبشی آهنی صورت می‌گیرد، نبشی گالوانیزه ساخته می‌شود. برای تولید این نبشی از دو راه استفاده می‌کنند. یکی به روش گالوانیزاسیون گرم و دیگری از روش الکترولیز، برای ساخت این نبشی استفاده می‌کنند. همچنین فرآیند گالوانیزه نیز از طریق روش حرارتی یا آبکاری سرد صورت می‌گیرد. در این نبشی عایق به کار رفته است، به همین دلیل قیمت آن بیشتر از سایر نبشی‌ها است.

نبشی A36 چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

در این نبشی کربن کمی استفاده کرده‌اند که دارای قابلیت‌های ویژه‌ای است. همین ویژگی باعث می‌شود این نبشی قابلیت خمکاری، جوشکاری و همچنین ماشین‌کاری را داشته باشد. این نبشی به صورت 2 فوت، 4 فوت، 6 فوت و 8 فوت تولید می‌شود که می‌توان آن را به هر شکلی برش داد. مهم‌ترین ویژگی مکانیکی این نبشی چیست؟ مهم‌ترین ویژگی آن این است که نبشی A36 از استحکام کششی PSI 78 برخوردار است.

ویژگی نبشی T 316 چیست و چه کاربردهایی دارد؟

یکی دیگر از نبشی‌هایی که در مقابل انواع خوردگی مقاومت بالایی دارد نبشی T 316 است. این نبشی با استفاده از پوشش نیکل کروم حاوی مولیبدن تولید شده است. این پوشش به این نبشی خاصیت ضد زنگ زدگی می‌دهد. از جمله ویژگی‌های بارز این نبشی مقاومت آن در دمای بالا است. کاربرد مهم نبشی T 316 به عنوان قفسه و همچنین پایه ضد زنگ در صنایع دریایی و غذایی است که آن را مورد استفاده قرار می‌دهند.

نبشی استیل چه ویژگی هایی دارد و این نوع نبشی چیست؟

همان‌طور که از نامش نیز مشخص است برای ساخت این نبشی از استیل استفاده می‌کنند. نبشی استیل به دو صورت پرسی و فابریک ساخته می‌شود. در روش پرسی، ورق را با کمک دستگاه رول فرمینگ با عملیات برش‌کاری خم می‌کنند و آن را به شکل L و V در می‌آورند. اگر از روش فابریک استفاده کنند در این صورت استیل گداخته را با کمک نورد سرد و گرم به نبشی تبدیل می‌کنند. اگر بخواهند در مکان‌های بازی که در معرض زنگ‌زدگی است نبشی به کار ببرند، از نوع استیل آن استفاده می‌کنند.

نبشی استیل
نبشی استیل

نبشی آلومینیوم چه ویژگی هایی دارد و این نوع نبشی چیست؟

برای تولید نبشی آلومینیوم از قالب با روکش اکستروژن استفاده می‌کنند. یکی از ویژگی‌های مهم این نبشی این است که آن را در سه کیفیت و به صورت خام، رنگ شده و آنودایز تولید کرده و به فروش می‌رسانند. مهم‌ترین ویژگی‌های این نبشی چیست؟

  • نبشی آلومینیوم وزن کمی دارد و می‌توان در ابعاد وسیعی آن را مورد استفاده قرار داد.
  • در برابر زنگ آهن نیز مقاوم است.
  • از قابلیت سوراخ‌کاری و جوش‌کاری نیز برخوردار است.

نبشی فولادی چه ویژگی هایی دارد و این نوع نبشی چیست؟

برای تولید این نبشی از فولاد بسیار محکمی استفاده می‌شود. از این نبشی بیشتر در صنعت ساختمان‌سازی استفاده می‌کنند. نام دیگر نبشی فولادی نبشی ساختمانی است. مهم‌ترین نقطه ضعف این نبشی ضد زنگ نبودن آن است. اگر قرار باشد که سازه‌ای مدام در معرض آب یا رطوبت قرار داشته باشد، نباید از نبشی فولادی استفاده کرد. این نبشی مقاومت خوبی در برابر زنگ زدگی ندارد.

اما اگر شرایط زنگ‌زدگی وجود نداشته باشد می‌توان از نبشی فولادی استفاده کرد. این نبشی در طول، اندازه و همچنین ضخامت‌های مختلفی تولید می‌شود که همین موضوع کاربرد آن را چند برابر کرده است.

بال مساوی و نامساوی در نبشی چیست؟

این نبشی همان‌گونه که از نام آن مشخص است، از بال‌هایی برابر و مساوی برخوردار است. در کارخانه، مقاطع هر دو طرف نبشی با بال مساوی را به یک اندازه برش زده‌اند. به راحتی می‌توان برای اینکه برابر بودن بال‌های این نبشی را تشخیص داد از حرف L انگلیسی کمک گرفت. اما نبشی نامساوی کمی متفاوت است. بال‌ها و مقاطع این نبشی با هم تفاوت دارند. یکی از بال‌های این نبشی از آن یکی بزرگ‌تر است.

مزیت استفاده از نبشی چیست؟

مزیت استفاده از انواع نبشی‌ها به صورت تجربی توسط مهندسان صنعت‌های مختلف به اثبات رسیده است. امروزه بیشتر دغدغه مهندسان، مقاوم‌سازی کلیه سازه‌های تولیدی است و همین موضوع باعث شده که استفاده از نبشی‌های مختلف در صنعت رواج بسیار زیادی پیدا کند. از مهم‌ترین مزیت‌های نبشی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با استفاده از نبشی می‌توان مقاومت ساختمان‌ها را تضمین کرد.
  • می‌توانید از نبشی‌ها در تکیه‌گاه‌ها استفاده کنید.
  • در اتصالات مختلف استفاده از نبشی‌ها بسیار راحت و کاربردی است.
  • می‌توان نبشی‌ها را در چارچوب‌ها نیز مورد استفاده قرار داد.
  • یکی دیگر از مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از نبشی چیست؟ این مزیت مربوط به بحث زیباسازی و تزئین ساختمان‌های مختلف است.
  • برای ساخت بادبندها و همچنین اسکلت سازه‌های فلزی از نبشی‌ها استفاده می‌کنند.
  • نبشی‌ها در صنعت سدسازی برای اتصال ستون‌ها نیز کاربرد دارند.
  • در دکل‌های انتقال نیرو نیز از نبشی‌ها استفاده می‌کنند.
  • برای ساخت فونداسیون‌ها نیز مهندسان از نبشی‌های مختلف استفاده می‌کنند.

مهم‌ترین کارخانه‌های تولید کننده نبشی در داخل کشور

اگر قصد خرید نبشی دارید و می‌خواهید از نمونه داخلی آن استفاده کنید باید به سراغ کارخانه‌های داخلی ساخت نبشی بروید. کارخانه‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، در کنار سایر تولیدات خود اقدام به تولید نبشی می‌کنند.

نبشی‌های تولید شده در این کارخانه‌ها در اندازه‌ها و استانداردهای مختلفی تولید می‌شوند و شما می‌توانید با تحقیق در این زمینه بهترین برند تولید کننده نبشی را برای خرید انتخاب کرده و نبشی‌های مورد نظر خود را سفارش دهید. به طور کلی چند کارخانه در کشور به صورت فعال در حال تولید نبشی‌های مختلف هستند که عبارت‌اند از:

  • کارخانه فولاد ناب تبریز: این کارخانه یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نبشی در کشور است و به دلیل اینکه از استانداردهای بین‌المللی برای ساخت نبشی استفاده می‌کند توانسته بیشترین سهم بازار در فروش نبشی را به خودش اختصاص دهد.
  • کارخانه فولاد کوهپایه: این کارخانه نیز نبشی‌های مختلف را با کیفیت‌های قابل تضمین تولید می‌کند و توانسته اعتماد مشتریان داخل و حتی خارجی را به خود جلب کند.
  • کارخانه آریان فولاد: این کارخانه نیز در تولید انواع مقاطع فولادی فعالیت می‌کند و توانسته جایگاه خوبی را در این صنعت به دست آورد. مقاطع فولادی این کارخانه از استانداردهای اصولی و روز دنیا برخوردار است.
  • کارخانه فولاد اصفهان: این کارخانه در تولید نبشی‌های صنعتی بسیار تخصص دارد و محصول با کیفیتی را به دست مهندسان ایرانی می‌رساند.
  • کارخانه گروه صنعتی شکفته: این گروه در ابتدا کار خود را با یک کارگاه ریخته‌گری ساده آغاز کردند و به مرور زمان آن را توسعه دادند. کارخانه گروه صنعتی شکفته در حال حاضر محصولات مختلف از جمله مقاطع فولادی سبک و سنگین را تولید می‌کند و به فروش می‌رساند.

استانداردهای به کار رفته در ساخت نبشی چیست؟

همان‌طور که در بالا کمی به آن اشاره کردیم، نبشی‌ها را در استانداردهای مختلفی تولید می‌کنند. استانداردهای مختلف باعث تولید نبشی‌هایی با جنس و کارکردهای مختلفی می‌شوند. مهم‌ترین استانداردهای به کار رفته در تولید نبشی عبارت‌اند از:

  • DIN EN 10056
  • ASME S1-36
  •  ASTM A 36
  • Gost 8240
  •  Gost 8510

قیمت گذاری نبشی چیست؟

به طور کلی عوامل مختلفی در تعیین قیمت نبشی‌ها نقش دارند. قیمت ورق و همچنین میزان عرضه و تقاضا از جمله فاکتورهای مهم در تعیین نهایی قیمت نبشی‌های مختلف است. از طرفی دیگر نوسانات شدید ارزی نیز به شدت روی نبشی‌های وارداتی و حتی نبشی‌هایی که در داخل تولید می‌شوند تأثیر می‌گذارند.

در صورتی که میزان تقاضا برای خرید نبشی‌ها بیشتر شود این مهم باعث برهم خوردن عرضه می‌شود و قیمت نبشی‌ها افزایش می‌یابد. برای تعیین قیمت نبشی‌ها سه فاکتور مهم طول، ضخامت و اندازه بال نبشی را مورد توجه قرار می‌دهند.

قیمت نبشی
قیمت نبشی

سخن پایانی
نبشی‌ها جزء جدا نشدنی در صنعت ساخت و ساز هستند. با توجه به افزایش ساخت و ساز در کشور، مهندسان ایرانی می‌توانند بهترین نبشی‌های تولید داخل را مورد استفاده قرار دهند. این کار باعث می‌شود که قیمت کمتری برای تولید نبشی بپردازند و در کنار آن به نوعی از تولید داخلی نیز حمایت کرده‌اند. لازم به ذکر است که باید قبل از خرید مقاطع فولادی مختلف حتما از کیفیت تولید آن و داشتن استانداردهای لازم اطمینان حاصل کنید تا بتوانید با کمک نبشی‌های مختلف به کیفیت سازه خود بیفزاید و ایمنی آن را افزایش دهید.با ما تماس بگیرید.

مقالات پیشنهادی : تسمه آهنی چیست و به چند دسته تقسیم می‌شود؟ (با 4 نوع تسمه پرکاربرد در دنیا اشنا شوید)

پیج اینستاگرام ما: navard.mohammad@

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *