ناودانی چیست و چه کاربردی دارد؟ 09125905879

ناودانی چیست

ناودانی چیست و چه کاربردی دارد؟ 09125905879

ناودانی چیست و چه کاربردی دارد؟

بارش، یکی از بخش‌های مهم در اکوسیستم ماست؛ چه کسی عاشق قدم‌ زدن‌های گاه‌ و بیگاه زیر باران نیست؟ اما وقتی صحبت محافظت از خانه و سقف شما درمیان است، این بار نمی‌توان از باران به عنوان یک دوست یاد کرد. درک دقیق نحوه عملکرد ناودانی‌ها و اینکه ناودانی چیست و چه کاربردی دارد، می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری بهتر در مورد چیزهای زیادی، کمک کند.

با نزدیک شدن به ‌فصل‌های سرد سال، محافظت از خانه در برابر رطوبت و خطر سیل، اهمیت فوق‌ العاده مهمی پیدا می‌کند. به‌ همین‌ دلیل، ناودانی‌ها که وظیفه هدایت آب را به‌عهده دارند، اهمیت می‌یابند. هدایت کننده‌های قطره‌ای، جزء اساسی در هر سیستم لوله‌کشی مسکونی برای خانه‌های مناطق بارانی مانند شمال کشور هستند.

اگر متوجه تجمع مشکل‌ ساز آب در سقف یا نمای بیرونی خانه خود شده‌اید، تعمیر ناودانی‌هایی که به سقف شما متصل شده و در حال متلاشی شدن هستند را در دستور کار قرار دهید. حتی اگر به‌ دنبال راهی برای افزایش ارزش خانه خود هستید، بازسازی ناودانی‌ها، راهی عالی برای انجام این‌ کار است.

برای درک صحیح اینکه ناودانی چیست و چه عملکردی دارد، مقاله‌ را به دقت مطالعه فرمایید.

ناودانی چیست؟

ناودانی، یک ابزار مهم در جلوگیری از آسیب‌های آب و باران به خانه است. خانه‌ای که دارای ناودان و هدایت‌کننده شیب‌دار نباشد، بسیار بیشتر از خانه‌هایی که دارای چنین سیستم لوله‌کشی‌ای هستند، در معرض آسیب و خوردگی بر اثر رطوبت هستند.

هنگامی‌که آب روی سقف خانه ‌شما جمع می‌شود، چه از بارش باران باشد و چه از بارش برف یا تگرگ، از روی بام، به سمت سیستم ناودان شیب می‌یابد. ناودان‌ها مانع از چکیدن آب به کنار خانه شما می‌شوند؛ درغیراین صورت، ساکنین خانه و رهگذران خیس خواهند شد. به‌علاوه، بدون ناودان، آب در اطراف خانه شما گودال می‌کند و تهدیدهای بیشتری را برای زیرزمین شما و نمای بیرونی و زیربنای شما ایجاد می‌کند.

ناودانی‌ها، دستگاه‌های عمودی شکل و شبیه لوله‌ای هستند که به شیروانی و سقف متصل شده و درکنار ساختمان‌ها نصب شده‌اند. آنها آب را هدایت کرده و در راحتی خیال شما، آن را از خانه‌تان دور کرده و به سمت یک منطقه تعیین شده هدایت می‌کنند.

به طور کلی، خروجی ناودان لوله‌ای متصل درجهت عمودی است که آب را از ناودان شما خارج کرده و از ساختمان دور می‌کند تا با خیال راحت، به قسمت‌های تعیین شده در سیستم لوله‌کشی تخلیه شود. ناودانی‌ها که لوله‌های افقی هستند و در امتداد لبه سقف شما اجرا می‌شوند، تمام این بارندگی را از سقف ساختمان شما خارج کرده و آن را به سمت پایین هدایت می‌کنند.

 

ناودانی چیست
ناودانی چیست

مزایای استفاده از ناودانی‌ها

سیستم لوله‌کشی خانه‌های مناطق باران‌ خیز که دارای ناودان و خروجی آب است، مزایای بسیار زیادی دارد که به افزایش طول‌ عمر سقف شما، جلوگیری از آسیب برف و باران به فونداسیون و افزایش قیمت خانه شما کمک می‌کند.

ناودانی‌ها، از به وجود آمدن چاله‌های پر آب در اطراف خانه، جلوگیری می‌کنند. این یکی از بزرگترین کابوس‌های هر صاحب خانه‌ای است. با دور کردن آب از فونداسیون به وسیله ناودانی‌ها، به طور قابل توجهی خطر ابتلا به آب‌ گرفتگی در اطراف خانه خود به‌ هنگام بارندگی‌های شدید را کاهش می‌دهید. با اینکار، شما خود را از دردسرهای آینده ناشی از مطالبات بیمه‌ای و آسیب‌های ساختاری بیشتر به خانه‌تان، نجات می‌دهید.

ناودانی‌ها و خروجی‌ها، همچنین از تجمع آب در پشت بام منزل جلوگیری می‌کنند و باعث کاهش آسیب باران و برف به مصالح سقف خانه و صرفه‌ جویی در وقت و هزینه شما در دراز مدت می‌شوند. پس تعجب آور نیست که چرا ناودانی‌های بازسازی شده و به‌ خوبی نگهداری شده، نکاتی کلیدی برای بهینه‌ سازی ارزش کلی خانه شما هستند.

داشتن یک خروجی ناودان بسیار مهم است. زیرا مدیریت صحیح حرکت آب روی سقف خانه، به محافظت از اموال شما و جلوگیری از این موارد کمک می‌کند:

  • آسیب به فونداسیون
  • فرسایش در طول زمان
  • کپک‌ زدگی
  • زنگ‌ زدگی و خوردگی
  • آسیب به محوطه

یک سیستم خروجی و ناودان که به خوبی ساخته و با دقت نصب شده‌باشد، می‌تواند به جلوگیری از از مشکلات مختلف مرتبط با قرار گرفتن در معرض سطوح بالای رطوبت کمک کند. علاوه‌ بر این، سیستم های ناودانی با طراحی جذاب، می‌تواند به افزایش جذابیت و ارزش خانه و مایملک شما کمک کند.

مهم‌ترین نکته در نصب ناودانی چیست؟

حال که فهمیدیم ناودانی چیست و چه کاربردی دارد، مهم‌ترین نکته‌ای که در نصب ناودانی‌ها وجود دارد، این است که در ساخت آن از هیچ‌ چیزی کم نگذارید. اطمینان از استفاده درست و به‌ اندازه از مصالح موردنیاز، به سیستم ناودان سقف شما کارایی بالا، افزایش قدرت در کاهش خطر و… را به‌ همراه خواهد داشت.

البته با وجود همه اینها، تنها با یک یا دو خروجی در امتداد نمای بیرونی خانه، آب می‌تواند در طوفان شدید به عقب برگردد، تنگناهایی ایجاد کند و استفاده از ناودان‌ها و خروجی ها را در اصل بی‌فایده کند.

شما همچنین می‌توانید مطمئن شوید که پایگاه‌های خروجی شما، به اندازه کافی از خانه‌تان دور هستند تا کار خود را به درستی انجام دهند. انتهای خروجی‌ها باید زاویه دار شده و به صورت استراتژیک، در امتداد لوله‌کشی قرار بگیرند. البته لوله‌ کشی باید طوری باشد که تضمین کند آب، تا حد امکان با لبه فونداسیون خانه تماس برقرار نکند.

در نهایت، تعمیر و نگهداری دقیق به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید که خروجی‌های ناودانی شما، در طول سال‌های‌ سال به‌ خوبی کارکرد خود را حفظ کرده‌اند. در یک عملیات آب‌ بندی و چسب‌ کاری مناسب و استاندارد‌، فیلترهای مش در قسمت‌های بالایی ناودان قرار می‌گیرد تا برگ‌ها و نخاله‌ها را از سیستم دور نگه دارد.

تمیز کردن منظم ناودان و تعویض حرفه‌ای در مواردی که خانه شما به‌ شدت باید محافظت شود (مثلا در زمانی که باران بسیار شدیدی می‌بارد)، در مدت زمان طولانی به جلوگیری از برخی دردسرهای رایج صاحب‌خانه‌ها در آینده کمک می‌کند.

انواع ناودانی‌ها کدام‌اند؟

تنوع نسبتاً زیادی در گزینه‌های طراحی و مواد موجود برای نصب، به عنوان بخشی از سیستم ناودان شما وجود دارد، از جمله:

  • استایل K: رایج ترین شکل خروجی‌های ناوانی که حدود 80 درصد از بازار را در اختیار دارد. مصالح مورد استفاده در ساخت ناودانی به سبک K، مقرون‌ به‌ صرفه بوده و هزینه نصب آنها نسبتاً کم است.
  • نیمه گرد: نوعی خروجی رو به‌ پایین که به دلیل شکل نیم دایره‌ای خود، به نام حالت نیمه‌ گرد شناخته می‌شود. این نوع ناودانی به علت شکل خود، اجازه می‌دهد تا بسیاری از بقایای آب در لوله‌های سیستم، به راحتی منتقل شوند.
  • آلومینیوم: انواع ناودان‌های مقرون‌ به‌ صرفه‌ای هستند که انعطاف پذیری و دوام بالایی را در شرایط آب و هوایی سخت و طاقت‌ فرسا از خود ارائه می‌دهند.
  • مس: موادی با دوام باور نکردنی اما متراکم. لوله‌های مسی بسیار بسیار دیر زنگ می‌زنند و همچنین نیاز خیلی کمی به تعمیرات و نگهداری دارند.
  • آلومینیوم بدون درز: آلومینیومی یکپارچه است که متناسب با ساختار خانه شما قالب بندی می‌شود. ممکن است بتوان این آلومینیوم را به ساختار ناودان‌های موجود وصل کرد.
  • فولاد: خروجی‌های فولادی گالوانیزه یکی از مقاوم‌ترین مصالح هستند. آنها در برابر فرو رفتگی و دمای شدید مقاومت بالایی دارند و این ویژگی از تاب خوردگی ناودان زیر آفتاب داغ در تابستان، جلوگیری می‌کند.
  • وینیل: یک ماده سبک و انعطاف‌پذیر است که همچنین یکی از مقرون به صرفه‌ترین خریدها برای خروجی‌های ناودانی است. وینیل اغلب در برابر ضربه مقاوم است و اگر خراشیده شود، همچنان رنگ و ظاهر خود را حفظ می‌کند.
  • روی: این خروجی‌ها می‌توانند تا 90 سال عمر کنند. خروجی‌های از جنس روی، همچنین دارای رنگ خاکستری متمایز تا آبی-خاکستری هستند و ظاهری منحصر به فرد ایجاد می‌کنند.

 

ناودانی آلومینیوم
ناودانی آلومینیوم

عملکرد اصلی سیستم ناودانی چیست؟

ناودانی، آب را می‌گیرد و به مسیری دور از فونداسیون خانه یا ساختمان هدایت می‌کند. آبی که در ناودان‌ها جمع می‌شود، از طریق خروجی‌ها به پایین حرکت داده می‌شود. خروجی‌های سیستم ناودانی، معمولاً در گوشه‌های خانه، محل تلاقی ناودان‌ها قرار می‌گیرند. ناودانی‌ها را می‌توان در هر موقعیتی پایین‌تر از سقف نیز قرار داد.

در نقطه تقاطع ناودان‌ها، یک سوراخ کوچک ایجاد شده است تا هر آبی اعم از آب باران، برف و تگرگ بتواند از آن عبور کند. در سیستم ناودانی، یک قطعه اتصال‌ دهنده وجود دارد که به سوراخ ناودان و قسمت بالای خروجی متصل می‌شود. سوراخ انتهایی در ناودان، به مهر و موم محکمی نیاز دارد تا آب به جای خروج از کناره‌ها به سمت آن سوراخ عبور کند.

یک خروجی به شکل منحنی به سمت پایین در انتهای ناودان، مشخص می‌کند که آب به‌ بهترین شکل از محوطه مورد حفاظت دور شود و به مناطق تعیین شده برسد. به منظور انتقال آب به دور از خانه یا ساختمان، می توان از یک محافظ برای هل دادن آب به صورت خط سیر استفاده کرد.

ساخت گودال

گاهی اوقات حفر گودال، ممکن است برای انتقال بیشتر آب از ناحیه پایین دست ضروری باشد. علاوه‌ بر این، لوله‌ای که به قسمت پایین متصل می‌شود، می‌تواند وسیله‌ای باشد که به طور مداوم آب را از خود گودال دور کند. ساخت گودال تنها در صورتی ضروری است که انباشت دائمی آب در اطراف خروجی رخ می‌دهد. این رویداد، معمولاً به دلیل وضعیت زمین در اطراف ناحیه پایین دست رخ می‌دهد.

حفر واقعی یک گودال شامل استفاده از یک دستگاه کوچک یا روتوتیلر است که می‌توان آن را از طریق فروشگاه‌های تعمیرخانه یا ابزار فروشی‌ها خریداری و اجاره کرد. عمق یک گودال باید حدود 6 اینچ و محیط آن حدود 10 اینچ باشد. لوله‌های فلزی یا پلاستیکی در ابعاد مناسب، باید برای انتقال آب از پایین لوله قرار داده شوند.

به منظور مراقبت صحیح از خانه یا ساختمانی که به طور منظم یا حتی متناوب در معرض باران و رطوبت است، لازم است از سقف و سازه زیر آن، با یک سیستم لوله‌ کشی مناسب که شامل ناودان و خروجی است محافظت شود. سیستم ناودانی مانع از ورود آب یا رطوبت انباشته شده به فونداسیون خانه یا ساختمان می‌شود.

هدف از ساخت ناودانی چیست؟

تقریباً همه سیستم‌های ناودان یکسان عمل می‌کنند. ناودانی‌ها با استفاده از مفهوم اساسی گرانش، آب باران، برف و تگرگ را به سمت پایین هدایت می‌کنند و آن را از خانه دور می‌کند.

لوله خروجی، لوله‌ای سبک وزن است که به طور عمودی از سقف تا زمین امتداد دارد و برای هدایت آب اضافی باران از خانه به صورت کنترل شده، ساخته می‌شود. این یک عنصر مهم در هر سیستم ناودانی است که از فرسایش خاک و آسیب به فونداسیون خانه جلوگیری می‌کند. ناودانی‌ها انواع مختلفی دارند که بالاتر به آن اشاره شد.

معمولاً از همان استایل K، از همان ماده و از همان رنگ برای ساختن اکثر ناودانی‌ها استفاده می‌شود. مانند اکثر سیستم های ناودانی، شما باید آنها را به طور مرتب تمیز کنید تا آب آزادانه جریان یابد. درحالی که برای از بین بردن گرفتگی‌ها از ناودان، می‌توانید فرآیند نسبتاً ساده‌ای را انجام دهید. رفع انسداد در لوله خروجی، دشوارتر است و ممکن است مجبور شوید آن را برای نظافت، از سیستم اصلی ناودانی جدا کنید.

اگر می‌خواهید تهدید مسدود شدن خروجی‌ها و ناودان‌ها را به طور کلی از بین ببرید، برنامه مناسبی را برای پاکسازی سیستم‌های ناودان خود، در نظر بگیرید.

 

ناودانی
ناودانی

دلیل اهمیت لوله‌های‌خروجی در ناودانی چیست؟

بر هیچ کس پوشیده نیست که ناودانی، نقش بسیار مهمی در محافظت از خانه شما دارد. حتی اگر همین الان هم منزل شما به یک سیستم ناودانی معمولی یا سفارشی مجهز باشد، لوازم جانبی دیگری نیز وجود دارد که برای محافظت از خانه در برابر آسیب‌های برف و باران به آن نیاز دارید: لوله‌های خروجی.

شاید تا به حال در مورد ناودانی‌ها یا لوله‌های خروجی مطلبی نشنیده باشید. اما اگر می‌خواهید از محافظت از خانه خود اطمینان حاصل کنید، به هر دوی آنها احتیاج دارید. ناودانی می‌تواند یک ابزار بسیار مهم برای جلوگیری از آسیب‌های باران و برف باشد. یک سیستم لوله‌ کشی مناسب، برای جلوگیری از رطوبت و خوردگی در هر خانه‌ای، مخصوصا خانه‌های مناطق باران‌ خیز مانند شمال کشور و دامنه رشته کوه‌های زاگرس، ضروری است. به همین شما نیاز به سیستم‌های ناودانی و لوله‌های خروجی دارید.

همانطور که ممکن است بدانید، آب باران روی سقف خانه شما جمع می‌شود و به داخل ناودان می‌ریزد. ناودان آب را جمع‌ آوری کرده و از فونداسیون خانه شما دور می‌کند. لوله‌های خروجی به ناودان‌ها کمک می‌کنند تا این وظیفه را انجام دهند. آنها کانال ها یا لوله‌هایی هستند که به ناودان متصل شده و در کنار خانه شما نصب می‌شوند تا آب باران را هدایت کرده و با خیال راحت، آن را به یک منطقه تعیین‌ شده هدایت کنند. از طرفی دیگر، لوله‌های خروجی به تغییر مسیر یا تخلیه آب به مکان‌های خاص، ترجیحاً دور از فونداسیون خانه کمک می‌کند.

ناودانی‌ها می‌توانند زیر زمین شما را در برابر سیل به هنگام طوفان بارانی محافظت کنند. آنها همچنین می‌توانند از تجمع آب باران در پشت بام شما نیز جلوگیری کنند. این پیشگیری از تجمع آب ممکن است شما را از صرف هزینه‌های زیادی برای رفع آسیب‌ دیدگی‌های ساختاری به خانه شما باز دارد. به‌عبارت دیگر، از دردسرهای آینده جلوگیری خواهید کرد. یکپارچگی ساختاری خانه شما و ایمنی خانواده‌تان همیشه از اهمیت بالایی برخوردار است.

علاوه‌ بر این، اگر یک سیستم لوله‌ کشی مناسب با ناودانی و لوله‌های خروجی داشته باشید، ممکن است نه تنها به شما در جلوگیری از آسیب‌های باران و برف به فونداسیون خانه کمک کند، بلکه می‌تواند از تجمع آب و ایجاد چاله‌های پر آب نیز محافظت کند. از آنجا که انواع زیادی از ناودانی‌ها برای انتخاب وجود دارد، می‌توانید مواردی را انتخاب کنید که با خانه شما مطابقت کامل را داشته باشد.

داشتن لوله‌های خروجی با کیفیت، به اندازه داشتن یک سیستم ناودانی که به خوبی نگهداری شده حیاتی و حائز اهمیت است. مخصوصا که اگر در آب و هوای بارانی زندگی می‌کنید، آن‌ها می‌توانند نقش مهمی در محافظت از خانه شما ایفا کنند. لوله‌های خروجی رو به پایین اجازه می‌دهند تا آب باران به صورت کنترل شده تخلیه شود. نه اینکه به همه جا پاشیده شود، وارد مکان‌هایی شود که می‌تواند باعث ایجاد مشکلات شود و آسیب‌هایی مانند کپک زدگی، زنگ زدگی و سایر مشکلاتی که قبلا اشاره کردیم، ایجاد کند.

سخن پایانی

به‌ یاد داشته باشید که باران، همیشه بهترین دوست شما نیست. گاهی باران و برف، می‌تواند خانه و زندگی شما را به خطر بیاندازد. برای جلوگیری از همچین خطرات اجتناب ناپذیری، سیستمی پیش‌بینی شده است که ناودانی و لوله‌های خروجی نام دارد. این سیستم، آب جمع‌ آوری‌شده در اثر بارندگی را به نقاطی دورتر از خانه دور می‌کند تا از فونداسیون در برابر آسیب‌هایی مانند زنگ‌زندگی و… محافظت کند.

البته فقط نصب ناودانی و لوله‌های خروجی کافی نیست. شما برای محافظت از خانه و سقف خود، باید مرتباً ناودان و لوله‌های خروجی خود را بررسی کنید. اگر این کار را نکنید، ممکن است مسدود شده و به خانه شما آسیب برسانند. با این‌حال، ما توصیه نمی‌کنیم که آنها را خودتان بشویید.

بلکه باید متخصصان این‌کار را استخدام کنید تا خروجی‌ها و ناودان‌های شما را به درستی تمیز کنند. اگر این مقاله برای شما مفید بود، در قسمت نظرات به ما اطلاع دهید. همچنین، اگر احساس می‌کنید کسی نمی‌داند که ناودانی چیست و چه کاربردهایی دارد و به دنبال پاسخ این سوال است، پس از آنکه این مقاله را برای او فرستادید، از شما متشکر خواهد شد. با ما تماس بگیرید.

مقالات پیشنهادی : ورق فولادی چیست و چه کاربردی دارد

پیج اینستاگرام ما: navard.mohammad@

 

اشتراک گذاری مقاله
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *