سیم آرماتور بندی چیست؟ 09125905879

سیم آرماتوربندی چیست

سیم آرماتور بندی چیست؟ 09125905879

سیم آرماتور بندی چیست؟

در پاسخ به این سوال که سیم آرماتور بندی چیست؟ باید گفت که سیم آرماتور بندی نوعی سیم مفتولی سیاه از جنس فلز فولادی است و برای نگه‌داشتن و مهار کردن قسمت‌های مختلف از جمله آرماتوربندی، قالب‌بندی، قفسه درست‌کردن، الکترودها، بسته‌بندی‌ها و… در دو نوع شاخه‌ای و کلاف؛ عرضه و به‌ فروش می‌رسند.

بیشترین کاربرد سیم آرماتور بندی، در صنعت ساختمانی و برای وصل کردن میلگردهای افقی به عمودی و ثابت نگه‌داشتن میلگردها در ساختمان سازی است که در واقع مفتول سیاه و بر خلاف مفتول گالوانیزه یا مفتول مسوار است.

سیم آرماتور بندی معمولا برای آرماتوربندان کاربرد دارد که به مفتول آرماتور بندی، سیم نرم، مفتول سیاه و مفتول اتصال نیز شناخته می‌شود.

در واقع سیم‌های آرماتور بندی، سیم‌هایی انعطاف پذیر و نرم هستند که برای برای میلگرد گذاری تیر و ستون، اتصال تیر به ستون در آرماتورهای سقفی و فونداسیون، خاموت‌ها، میل‌گردهای درهم‌تنیده و… در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه به توضیح بیشتر از اینکه سیم آرماتور بندی چیست پرداخته‌ایم.

سیم آرماتور بندی چیست؟

لایه بیرونی سیم فولادی، رنگی سیاه دارد، به همین دلیل است که به سیم آرماتور بندی، مفتول سیاه نیز گفته می‌شود. مفتول سیاه انواع مختلفی به لحاظ ضخامت و وزن دارد که هر کدام کاربرد متفاوتی دارند که در ادامه انوا‌ع آن‌ معرفی  شده‌اند.

 

سیم آرماتور
سیم آرماتور

فرایند تولید سیم آرماتور بندی

سیم ارماتور بندی در واقع از فولاد تولید می شود. و فولاد از سنگ اهن کربن تولید می شود. همانطور که میدانیم فولاد از الیاژ های مختلفی تولید می شود، بنا بر این الیاژ های زیادی نیز در سیم ارماتور بندی نیز هست.

سیم ارماتور بندی داری دو خانواده است یکی فابریکی و دیگری تسمه ای. در ساخت سیم ارماتور بندی فابریک ان را توسط ماشین های به روز دچار کشش می کنند.
برای کشش کاری نیاز به میلگرد سایز 6/5 است، اما وقتی ان در ماشین می رود به میلگرد سایز 4/5 تبدیل می شود و طی مراحل فوق به میگلرد سایز 1/5 تبدیل می شود، اگر بخواهیم بگوییم میتوانیم بگوییم که در 3 فرایند سیم ارماتور بندی تولید می شود.

پروسه ای که باعث می شود سیم ارماتور بندی تولید شود نورد گرم نام دارد. که میتوانید به مقاله ما در مورد نورد گرم مراجعه کنید. جهت ورود به نورد گرم کلیک کنید.

در تولید سیم ارماتور بندی تسمه ای باید بگوییم که از ضایعات های اهن الات و ورق های فولادی مختلف استفاده می شود.
درتولید سیم ارماتور بندی از تسمه هایی که توسط نورد گرم تولید شده اند استفاده میشود. جهت دیدن مقاله ما در مورد تسمه نوردی کلیک کنید.
درمورد قیمت اختلاف زیادی بین نوع تسمه ای و فابریک وجود دارد. نوع فابریک استحکام بیشتری نسب به نوع تسمه ای دارد اما از نظر قیمت، قیمت بالاتری دارد.

انواع سیم آرماتور بندی چیست؟

 از نظر سایز سیم ارماتور بندی چیست؟

سیم آرماتور بندی را از نظر سایز و ضخامت مفتول به انواع مختلف تقسیم‌بندی می‌کنند که هر کدام از کاربرد مختلفی برخوردار هستند. به‌طور کلی سیم‌های آرماتور بندی در ابعاد 1.2 تا 1.7 میلی‌متر، 2 تا 2.5 میلی‌متر، 3 تا 5 میلی‌متر موجود هستند، که در وزن‌های 14 تا 50 کیلوگرم ساخته و در بازار عرضه شده‌اند.

از نظر ساخت سیم ارماتور بندی چیست؟

همانطور که گفتیم؛ سیم آرماتور بندی به لحاظ ساخت نیز از انواع متفاوتی برخوردار است، چینی و ایرانی که هر کدام نیز انواع مختلفی دارند.

سیم آرماتور بندی چینی: سیم آرماتور بندی چینی در طی فرآیند ساخت با توان حرارتی بسیاری مواجه بوده‌است، به همین دلیل نسبت به نوع ایرانی؛ یکنواخت‌تر، یکدست‌تر و نرم‌تر هستند و همچنین از لحاظ قیمتی هم کمی گران‌هستند. سیم‌های آرماتور بندی چینی در بازار ایران کمیاب‌تراند.

سیم آرماتور بندی ایرانی: سیم آرماتور بندی ایرانی در دو نوع فابریک و غیر فابریک تولید و در بازار عرضه شده‌اند.

در ساخت مدل فابریک، میلگرد سایز 6  و در ساخت نوع غیر فابریک از تسمه‌های فلزی استفاده شده‌است.

از نظر نوع ساخت و مواد اولیه مصرفی سیم ارماتور بندی چیست؟

 سیم آرماتور بندی تسمه‌ای: مواد اولیه بکار رفته در تولید سیم آرماتور بندی، تسمه‌های فولادی و نواربری رول‌های فولادی است که با کشش و حرارت‌دهی در کوره به ابعاد مختلف در آمده و به سیم آرماتور بندی تبدیل می‌شوند.

نوعی از سیم‌های آرماتور بندی که قطر 1.5 میلی‌متر دارند، به سیم آرماتور بندی تسمه‌ای معرف‌اند که از انواع دیگر ارزان قیمت‌تر بوده و از مقاومت خوبی برخوردار هستند اما برای موارد خاص و مقاومت بالا، مناسب نیستند و معمولا برای پروژه‌هایی که شرایطی خاصی ندارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سیم آرماتور بندی فابریک: در تولید و ساخت این نوع سیم آرماتور بندی از میلگردهای فابریک با قطر 6.5 میلی‌متر استفاده شده‌است که در پروسه کشش و حرارت دهی در کوره به قطر 1.5 میلی‌متر رسیده و به سیم آرماتور بندی فابریک تبدیل می‌شود.

 قیمت این مدل از انواع دیگر بالاتر بوده و همچنین به لحاظ مقاومت نیز، مقاومت بیشتر و نرمی بهتری دارد؛ بنابراین امکان استفاده در پروژه‌هایی با شرایط خاص‌تر از این مدل وجود دارد. سیم آرماتور بندی فابریک به منظور ارزش بالاتر و نگهداری بهتر، در بسته‌بندی‌های 15 کیلوگرمی سلفون پیچی شده عرضه می‌شوند.

سیم آرماتور بندی فابریک
سیم آرماتور بندی فابریک

ویژگی هازی خوب سیم ارماتور بندی چیست؟

برای اینکه بدانید ویژگی‌های یک سیم آرماتور بندی چیست این قسمت از مقاله را مطالعه کنید:

مقاومت کششی و نرمی، از اصلی‌ترین خاصیت‌های موجود در سیم آرماتور بندی هستند که در واقع تعیین کننده قدرت مانور در محصول به‌ شمار می‌آیند.

 یک سیم آرماتور بندی می‌بایست میزان کشیدگی بالایی داشته تا بتواند شبکه آرماتور بندی را به صورت مطلوب و با مقاومت بالا ببندد. عملیات آنیل کردن مناسب و صحیح و استفاده از مواد اولیه با کیفیت و مناسب، در عملکرد سیم آرماتور بندی تاثیر زیادی دارند.

تفاوت میلگرد با سیم آرماتور بندی چیست؟

به‌طور کلی؛ آرماتور میلگردی مسلح است که با توجه به المان‌های مهندس طراح برش داده و خم شده‌ است و اتصال آن‌ها به‌ وسیله سیم آرماتور بندی انجام گرفته‌ است که در دید مصالح، به میلگرد معروف شده‌اند چرا که علاوه بر اینکه به‌ وسیله سیم آرماتور بندی به هم متصل نشده‌اند، کاملا بدون خم و برش هستند.

به همین دلیل است که سیم آرماتور بندی اهمیت زیادی در عملیات آرماتور بندی دارد. که در ادامه بحث بیشتر به آن پرداخته شده‌ است.

اهمیت استفاده از از سیم آرماتور بندی یا مفتول سیاه

همانطور که در مباحث قبلی گفته‌شد، استفاده از سیم آرماتور بندی مهم است و از اهمیت بالایی برخوردار است. اصلی‌ترین دلیل فنی در رابطه با لزوم استفاده از این ابزار این است که بتن مقاومت فشاری بالایی دارد و در مقابل، مقاومت کششی آن تقریبا یک دهم مقاومت فشاری است؛ اما مقاومت فشاری سیم آرماتور بندی زیاد است.

برای بالا بردن مقاومت بتن، از میلگرد استفاده می‌شود. برای افزایش مقاومت 7 روزه و 28 روزه بتن، به کمک میلگرد، بتن مسلح می‌شود و در اصطلاح بتن مسلح آماده می‌شود. بعد از مسلح شدن بتن‌ها، می‌بایست میلگردهای قرار گرفته در بتن تثبیت و مهار شوند که خاموت‌ها برای مهار کردن بکار گرفته می‌شوند.

در این مرحله برای نگه‌داشتن و بستن خاموت‌ها در تیر و ستون و فونداسیون، از سیم آرماتور بندی کمک گرفته‌ می‌شود.

خاصیت کششی بالا در مفتول سیاه (سیم آرماتور بندی) باعث می‌شود تا میلگردها طبق آرایش خاص، محکم و با ثبات در کنار یکدیگر قرار گیرند. هرچه میلگردها محکم‌تر بسته شوند؛ مقاومت بتن مسلح میز بیشتر خواهد بود.

کاربرد انواع سیم آرماتور بندی چیست؟

این ابزار در ابعاد و وزن‌های متفاوت، در تکنولوژی‌های مدرن کشاورزی و صنعتی کاربرد فراوانی دارد و قیمت آن‌ها بر اساس وزن و ضخامت سیم تعیین شده و متغیر است.

سیم آرماتور بندی با ضخامت 1.5 میلی‌متر: این مدل در مقایسه با سایر ضخامت‌ها کاربرد بیشتری دارد که با اسامی مفتول سیاه 1.5 یا سیم 1.5 هم شناخته می‌شود. وزن این نوع تقریبا 22 کیلوگرم است که برای آرماتور بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دقت داشته باشید که این ضخامت برای رابیتس کاری مناسب نیست.

سیم آرماتور بندی  2 تا 2.5 میلی‌متری: کاربرد اصلی این نوع سیم معمولا در نجاری و قالب‌بندی است و وزن آن حدود 25 تا 30 کیلوگرم است.

سیم آرماتور بندی 3 تا 5 میلی‌متری: این نوع سیم آرماتور بندی در پل سازی، بسته‌بندی، امور ساختمانی و مجسمه‌سازی کاربرد زیادی دارد. هر کلاف از این مدل تقریبا 60 تا 100 کیلوگرم وزن دارد.

پارامترهای تاثیر گذار در قیمت سیم آرماتور بندی چیست؟

عوامل تاثیر گذار در قیمت سیم آرماتور بندی چیست؟ موارد زیر برخی از پارامترهایی هستند که در تعیین قیمت سیم آرماتور بندی نقش دارند:

  • میزان نرمی: سیم‌های آرماتور بندی در دو نوع نرم و خیلی نرم در بازار موجودند که یکی از عواملی که بر روی قیمت آن‌ها تاثیر دارد، میزان نرمی سیم‌ها است.
  •  قیمت میلگرد در بازار: وایرود یا همان میلگرد، از اصلی‌ترین مواد اولیه در تولید سیم آرماتور بندی است که اصلی‌ترین عامل تعیین قیمت است، در واقع با تغییر قیمت میلگرد، قیمت سیم آرماتور بندی نیز با نوسان مواجه خواهد شد.
  • نوع وایرود (میلگرد): کشور سازنده وایرود، برند و در آخر نوع وایرود، از دیگر مواردی است که در تعیین قیمت نهایی این ابزار نقش موثری دارند.
  • نوع سیم مفتول آرماتور بندی : و در آخر با توجه به فابریک و یا تسمه‌ای بودن سیم آرماتور بندی، قیمت نیز متفاوت خواهد بود.

انواع گره سیم  آمارتور بندی چیست؟

به‌طور کلی برای اتصال میلگردها و تثبیت آن‌ها به یکدیگر، چهار نوع گره وجود دارد که هر کدام به جهت کاربرد خاصی مورد اجرا قرار می‌گیرند. این گره‌ها عبارتند از:

  • گره مفتول ساده یا لغزان : گره مفتول ساده یا لغزان برای فرم‌دهی یک صفحه بتنی روی میلگردهای عمودی و افقی که نسبت به هم با زاویه قائمه روی سطح‌های افقی مانند فنداسیون و سقف قرار گرفته‌اند؛ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع گره حساسیت زیادی نداشته و سریع و ساده انجام می‌شود.
  • گره مفتول صلیبی: زمانی که قطر میلگردهای بکار رفته زیاد و نقاط اتصال محدود باشد، از گره مفتول صلیبی استفاده می‌شود. این گره در نقطه اتصال میلگردها استحکام بیشتری را بوجود می‌آورد.
  • گره پشت گردنی: معمولا در تیرهای عمودی و ستون‌ها برای اتصال مستحکم بیشتر میلگردها از گره پشت گردنی استفاده می‌شود.
  • گره مفتول اصطکاکی: برای ایجاد صفحات عمودی برای اتصال میلگردها و ایجاد شبکه در دیوارهای بتنی، گره مفتول اصطکاکی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا مانع از لغزیدن میلگردها شود.

همچنین؛ در کل برای بستن گره میلگردها‌ به‌وسیله سیم آرماتور بندی دو روش مختلف وجود دارد. این دو روش عبارتند از:

  • روش ضربدری: در این روش، میلگردها بر روی یکدیگر قرار می‌گیرند و سیم آرماتور بندی به صورت ضربدری از رو و زیر هر دو میلگرد رد شده و به کمک انبر، انتهای رشته سیم یه یکدیگر پیچیده و محکم می‌شوند. در آخر رشته پیچیده شده به داخل خم می‌شود.
  • روش کراواتی: این شیوه گره زدن سیم آرماتور بندی؛ به روش بستن کنار نیز شناخته می‌شود. در این روش؛ سیم از زیر میلگرد رد شده و از کنار میلگرد بالایی خارج می‌شود و در آخر انتهای رشته‌ها به یکدیگر بسته می‌شوند.
انواع گره سیم در آمارتور بندی
انواع گره سیم در آمارتور بندی

مراحل آرماتور بندی با استفاده از سیم آرماتور بندی چیست؟

در ابتدا نقشه‌ی کلی ساختمان تهیه و مصالح و اجزا مورد نیاز تعیین می‌شود.

تهیه میلگردها، اقدام بعدی است که برای ساختمان‌های کوچک از میلگردهای فولادی آجدار و در ساختمان‌های بزرگ و پیچیده مانند مجتمع‌های بزرگ تجاری، مسکونی و… نوع دیگری از میلگردها استفاده می‌شود. نوع آرماتور بندی در انتخاب میلگرد تاثیر دارد.

برای تعیین نوع آرماتور بندی‌ها، می‌توان از مهندس مشاور مشورت گرفت که اصولا نظردهی در مورد  کیفیت آرماتور بندی، نوع و سایز میلگردها در ساختمان‌ها، به‌خصوص پروژه ساختمان‌های بزرگ توسط مهندس ناظر پروژه انجام می‌شود.

دقت داشته باشید که عمل جوشکاری، هیچگونه انعطافی ندارد، به همین دلیل نمی‌توان در آرماتور بندی، جوشکاری را جایگزین کرد، چرا که در این صورت استحکام کششی کم شده، و با فشار وارد شده، شکستگی ایجاد می‌شود.

 در مرحله بعدی برای نحوه قرار گرفتن میلگردها و نوع آرماتور بندی تصمیم گیری می‌شود. برای مثال به دلیل اینکه در ستون‌های بزرگ، میلگردهای بزرگتری استفاده می‌شوند بنابراین فضای لازم برای قالب و آرماتور بندی نیز باید بیشتر باشد.

شیوه آرماتور بندی قبل از بتن ریزی، چندین بار مورد بررسی قرار می‌گیرد. چرا که احتمال دارد برخی عوامل سبب، مفتول و سیم آن‌ها آسیب دیده و یا پاره شده باشد.

در مرحله آخر اطراف آرماتورها قالب گذاری شده و بتن ریزی آغاز می‌شود. برای بتن ریزی، بهتر است از قالب‌های فلزی استفاده شود تا از خروج آب سیمان از بتن جلوگیری شود.

شباهت هآ و تفاوت های سیم قالب بندی با سیم ارماتور بندی چیست؟

در مباحث قبلی، به‌طور کامل درباره اینکه سیم آرماتور بندی چیست، صحبت کردیم و در این قسمت به توضیح شباهت‌ها و تفاوت‌های این ابزار با سیم قالب‌بندی پرداخته‌ایم.

شباهت قالب بندی با سیم ارماتور بندی چیست؟

سیم آرماتور بندی و سیم قالب‌بندی یا همان سیم نجاری؛ جنس یکسانی داشته و هر دو مفتول سیاه هستند. به لحاظ شکل ظاهری، هر دو نوع سیم به یکدیگر شبیه و به صورت حلقه‌ای هستند که ضخامت‌های متفاوتی دارند.

هم سیم آرماتور بندی و هم سیم قالب‌بندی؛ در سازه‌های بتنی و صنعت ساختمان سازی کاربرد دارند. و همچنین هر دو سیم به لحاظ مواد اولیه و نوع ساخت در دو نوع فابریک و تسمه‌ای در بازار عرضه می‌شوند.

هر دو محصول تقریبا قیمت یکسانی دارند و عوامل تاثیر گذار در قیمت سیم آرماتور بندی، بر روی سیم قالب‌بندی هم اثر دارد.

تفاوت قالب بندی با سیم ارماتور بندی چیست؟

به لحاظ تفاوت، این دو محصول تنها به لحاظ میزان ضخامت با یکدیگر تفاوت دارند و به همین دلیل کارکردشان نیز متفاوت از یکدیگر است و این دو وع سیم را به دو محصول متفاوت تبدیل کرده‌است.

در زمان استفاده سیم آرماتور بندی به موارد زیر دقت کنید:

  • به‌ واسطه سیم آرماتوربندی خاموت ها را به میلگردهای طولی متصل کنید.
  • نکات و ضوابط مبحث نهم ضوابط سازه‌های بتنی سازمان مقررات ملی ساختمان را در زمان گره‌زدن آرماتورهای عرضی به‌وسیله سیم‌های آرماتور بندی رعایت کنید.
  • دقت داشته باشید که در دمای کمتر از 5 درجه سانتی‌گراد، برای آرماتور بندی، آرماتورها را خم نکنید.
  • از دستگاه هوا برش برای برش سیم آرماتور بندی استفاده نکنید؛ برای این‌کار قیچی مخصوص وجود دارد.
  • از استفاده از سیم زنگ‌زده و روغنی در حین آرماتوربندی جدا خودداری کرده و قبل از استفاده حتما آن‌ها را به کمک پارچه تمیز نمایید.
  • دقت داشته باشید که انتهای این سیم یا باید بریده شود و یا حتما به سمت داخل خم شود.
  •  ممکن است بریده شدن انتهای سیم آرماتور بندی، سبب افتادن المان قسمت بریده شده در داخل آرماتوربندی شود.
    سیم‌های آرماتور بندی حتما باید جمع شوند، چرا که در غیر این صورت پس از بتن ریزی، به مرور زمان زنگ می‌زنند و به آرماتورها زندگی زدگی را منتقل می‌کنند. در این شرایط قطر سیم‌ها سه برابر شده و بتن‌ها ترک می‌خورند. ترک خوردن بتن‌ها موجب انتقال رطوبت به آرماتورها و در نتیجه افزایش میزان زنگ‌زدگی خواهد شد و همچنان فرایند ترک خوردن، انتقال رطوبت و زنگ‌زدگی ادامه پیدا می‌کند تا المان بتنی به‌صورت کامل تخریب شود.

مزایای استفاده از سیم آرماتور بندی در اجرای سازه های بتنی

  •  در مقایسه با سازه‌های فلزی، سازه‌های بتنی به مهارت کمتری نیاز دارند.
  • استفاده از سیم آرماتور بندی در سازه‌های بتنی مانع  از انحراف ساختمان از حالت اولیه می‌شود.
  • نگهداری بتن آرماتور بندی شده به هزینه کمتری نیاز دارد.
  • می‌توان با به‌کارگیری سیم مفتول آرماتور بندی، بتن را به اشکال  متنوع و مختلفی درآورد.
  • ساختمانی که آرماتوربندی شده باشد، از پایداری بیشتری در مقایسه با سایر ساختمان‌ها برخوردار است.
  • سازه‌های بتنی با وجود آرماتورها از مقاومت بهتری در برابر آتش و آب  برخوردار خواهند شد.
  • در صورت استفاده از آرماتور بندی، بتن استحکام کششی بهتری را تجربه می‌کند.
  • همچنین تراکم و فشردگی بتن در کنار آرماتور، در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی بیشتر است.

 

سیم آرماتور بندی
سیم آرماتور بندی

جمع‌بندی

 در این مطلب به‌ طور مفصل توضیح داده‌ شده‌ است که سیم آرماتور بندی چیست. در واقع بستن و مهار کردن آرماتورها، از مهم‌ترین و اصلی‌ترین کاربردهای سیم‌ آرماتور بندی است. این ابزار در محل اتصال بین دو میلگرد تابیده می‌شود و اتصال بسیار مستحکمی را بین میلگردها ایجاد می‌کند.

تا در حین بتن ریزی در داخل ستون، پی و… ساختار یکپارچه و استحکام میلگردها حفظ شده و از یکدیگر فاصله نگیرند.

 مفتول سیاه علاوه بر اینکه در صنعت ساختمان و عمران کاربرد دارد، در صنعت کشاورزی نیز برای اتصال ادوات در طی فعالیت نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین در صنایع سد سازی، پل سازی، مجسمه سازی و بسته‌بندی نیز از این ابزار استفاده می‌شود. با ما تماس بگیرید.

 

مقالات پیشنهادی : نگاهی به تاریخچه فولاد ایران و فراز و نشیب‌های آن

پیج اینستاگرام ما: navard.mohammad@

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *