همه آنچه که باید در مورد حفاظ شاخ گوزنی بدانید! 09125905879

حفاظ شاخ گوزنی

همه آنچه که باید در مورد حفاظ شاخ گوزنی بدانید! 09125905879

همه آنچه که باید در مورد حفاظ شاخ گوزنی بدانید!

از دیرباز تا کنون انسان‌ها به حصارکشی و محافظت از محل زندگی خود بسیار اهمیت می‌دادند. استفاده از نیزه‌های چوبی به صورت عمودی در اطراف خانه‌ها شاید از  قدیمی‌ترین حصارهای شناخته شده باشد. 

با رشد زندگی شهرنشینی و پیدایش انواع مصالح ساختمانی به مرور نیز شکل حفاظ‌ها و حصارهای ساختمانی تغییر کرد. دیوارهای بلند، استفاده از مصنوعات فلزی و دیگر حصارهای کاربردی باعث شد تا شکل حفاظ‌ها نیز تغییر پیدا کنند.

اگر شما خانه ویلایی، باغ یا هر مکان با فضای باز را برای سکونت انتخاب کرده‌اید، باید در مورد ایمنی و حفاظت خانه خود از دستبرد سارقان بسیار دقیق و حساس باشید. یکی از مهمترین اقداماتی که می‌تواند در ایمنی خانه شما تا حد زیادی تأثیر گذار باشد، استفاده از انواع حفاظ و نرده‌های حفاظتی مانند حفاظ شاخ گوزنی است.

در ادامه با انواع حفاظ‌ها به ویژه حفاظ شاخ گوزنی بیشتر آشنا خواهید شد و در مورد ویژگی‌ها و مزایای آن بیشتر خواهید دانست.

 

بررسی انواع حفاظ ساختمانی

یکی از مهم‌ترین نکاتی که هنگام خرید خانه باید به آن توجه نمود، ایمنی و امنیت ساختمان مورد نظر است. برای این منظور حفاظ ساختمانی در شکل‌های مختلف برای ایمنی درب‌ها، پنجره‌ها و دیوارها طراحی و تولید می‌شود. از مهم‌ترین و پرکاربردترین این حفاظ‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

حفاظ استیل

این حفاظ برای ایمنی پنجره‌ها و درب‌ها به کار می‌رود و می‌توان آن را خارج و داخل فضای مورد نظر نصب نمود. برای ساخت و اتصال قطعات این نوع حفاظ‌ها باید از جوشکاری آرگون استفاده کرد.

حفاظ استیل از پرکاربردترین حفاظ‌های درب و پنجره است، زیرا علاوه بر نمای زیبا از استحکام بالایی نیز در مقایسه با حفاظ‌های آهنی برخوردار است و این همان طور که گفته شد به دلیل استفاده از جوش آرگون در ساخت و اتصال قطعات آن است.

از دیگر ویژگی‌های این حفاظ مقاومت بالای آن در برابر رطوبت و گرد و غبار است. البته نوع استیل آن بسته به اینکه شما از آن در داخل یا خارج ساختمان استفاده کنید متفاوت خواهد بود. در محیط‌های خارجی از حفاظ استیل ۳۰۴ و در محیط‌های داخلی از حفاظ استیل ۲۰۱ استفاده می‌شود.

حفاظ استیل
حفاظ استیل

حفاظ سرنیزه‌ای

این یکی از قدیمی‌ترین حفاظ‌های فلزی محسوب می‌شود که به دلیل عمود بودن و سر نیزه‌ای که دارد، می‌تواند با افزایش ارتفاع دیوارها امنیت ساختمان را هر چه بیشتر تامین کند.

امروزه این نوع حفاظ در مدل‌های جدید و مدرن در بازار عرضه می‌شوند که به صورت یک طرفه، دوطرفه و سه طرفه هستند و ممکن است یک طرف آنها حالت خمیدگی به سمت پایین داشته باشد.

 

حفاظ سرنیزه‌ای
حفاظ سرنیزه‌ای

حفاظ فرفورژه

این نوع حفاظ در شکل‌های مختلف به صورت ساده، طرح‌دار و گلدار تولید می‌شود. در ساخت آن نیز چدن و آلومینیوم به کار می‌برند. از حفاظ فرفورژه می‌توان برای تقویت ایمنی، پنجره‌ها، درب‌ها، تراس و دیوارها استفاده نمود. طرح های زیبای این نوع حفاظ می‌تواند بر زیبایی ساختمان مسکونی شما بیشتر بیافزاید.

حفاظ بوته‌ای

برای ساخت این حفاظ از میلگرد نمره ۱۰ استفاده می‌شود. در بازار حفاظ بوته‌ای با نام حفاظ آهنی خاری یا حفاظ خاری نیز معروف است که شکل آن برگرفته از بوته‌های خاردار بیابانی است. از این نوع حفاظ می‌توان بر روی دیوار، تراس و پنجره‌ها استفاده کرد.

حفاظ بوته‌ای به خوبی می‌تواند مانع ورود سارقان شود. به دلیل امنیت بالایی که این حفاظ ایجاد می‌کند از آن در ساختمان‌های مختلف نظامی، مسکونی، اداری، فرودگاه و غیره نیز استفاده می‌شود.

حفاظ چوبی

همانطور که از نام این حفاظ پیداست از چوب ساخته شده است. البته از چوب پلاستیک نیز برای ساخت این نوع نرده‌ها و حفاظ‌ها استفاده می‌شود. چوب پلاستیک از ماده اولیه پروفیل ساخته شده تا از استحکام بیشتری برخوردار باشد.

بیشتر کاربرد این نوع حفاظ برای ویلا، باغچه و باغ است. حفاظ چوبی پر کاربردترین محصولات دکوراسیون داخلی و خارجی نیز محسوب می‌شود.

 

حفاظ چوبی
حفاظ چوبی

حفاظ نیزاری

این حفاظ برخلاف حفاظ بوته‌ای از نقاط جوش کمتری برخوردار است و به همین دلیل دیرتر دچار خوردگی و زنگ زدگی می‌شود. شکل زیبایی آن در کنار استحکام بالا باعث شده تا حفاظ نیزاری نیز از محبوبیت بالایی برخوردار باشد.

حفاظ شاخ گوزنی

یکی از پرکاربرد ترین و پرطرفدارترین حفاظ‌های ساختمانی، حفاظ شاخ گوزنی است. همانطور که از نام  این حفاظ پیداست شکل ظاهری آن به گونه ای است که امکان نفوذ و ورود حیوانات و سارقین را تقریباً غیر ممکن می‌سازد و علاوه بر ضریب امنیتی بالا از زیبایی منحصر به فردی نیز برخوردار است.

در واقع این نوع از کاربردی‌ترین حفاظ‌هاست که علاوه بر جلوگیری از ورود سارقان و حیوانات به درون ساختمان مسکونی می‌تواند بر زیبایی ساختمان شما نیز بیفزاید.

 با استفاده از این نوع حفاظ شما می‌توانید نقشه دزدان و سارقین را برای ورود به خانه و محل زندگی خود نقش بر آب کنید و با آسودگی بیشتری در منزل مسکونی خود زندگی نمایید.

 بیشتر مکان‌هایی که می‌توان برای آنها از این نوع حفاظ استفاده کرد، بالکن‌ها و دیوارهای اطراف ساختمان است. در ادامه با این سبک از حفاظ‌های ساختمانی بیشتر آشنا خواهید شد.

 

حفاظ شاخ گوزنی
حفاظ شاخ گوزنی

 

موارد ذکر شده از مهم‌ترین حفاظ‌های دیواری ارائه شده در بازار هستند که علاوه بر استحکام می‌توانند زیبایی ساختمان شما را نیز دو چندان کنند.

اگر علاوه بر حفاظ دیواری به دنبال حفاظ پنجره نیز هستید، انواع حفاظ مشبک، میله‌ای و حفاظ پنجره دو جداره به شما پیشنهاد می‌شود که اینها نیز مانند حفاظ‌های دیواری انواع مختلف و کاربردهای متفاوتی دارند.

حفاظ لیلیوم

لیلیوم نوعی گل زیباست که از آن برای ساخت حفاظ الهام گرفته شده است. به جرأت می‌توان گفت این یکی از زیباترین حفاظ‌های فلزی ساخته شده است که برای تهیه آن از میلگرد نمره ۱۰ و شاسی پروفیل ۲۰ در ۳۰ استفاده می‌شود.

البته برای ساخت حفاظ لیلیوم از مواد بیشتری استفاده می‌شود. از همین روی وزن آن نیز نسبت به دیگر حفاظ‌های ساختمانی روی دیوار سنگین‌تر است. حفاظ لیلیوم به دلیل تراکم بالای شاخک‌های خود احتمال نفوذ و ورود را غیر ممکن می‌سازد. 

 

حفاظ لیلیوم
حفاظ لیلیوم

حفاظ شاخ گوزنی چیست؟

حفاظ شاخ گوزنی یکی از جدیدترین حفاظ‌های ساختمانی محسوب می‌شود که ساختاری بسیار متفاوت با حفاظ‌ها و نرده‌های قدیمی دارد. استفاده از فلزات مقاوم، نوع جوش و خمکاری در ساخت آن باعث شده تا این حفاظ مانند شاخ گوزن تیز و محکم باشد.

نصب این نوع حفاظ‌ها باید توسط افراد متخصص و کارآزموده انجام شود تا بتوانند قطعات را به خوبی به شکل زنجیر وار در کنار هم جوش دهند و یک تراکم مناسب در طول و عرض ایجاد نمایند. از این طریق احتمال عبور تقریباً غیر ممکن خواهد شد.

این نوع حفاظ نسبت به دیگر حفاظ‌ها از قیمت مناسبی برخوردار است و این باعث شده تا به خوبی مورد استقبال قرار بگیرد. تنوع رنگ این محصول نیز بسیار بالاست و افراد با سلیقه‌های مختلف می‌توانند برای زیبا سازی و شیک نشان دادن نمای ساختمان خود از آن استفاده کنند.

حفاظ شاخ گوزنی به خوبی می‌تواند در شرایط مختلف آب و هوایی مورد استفاده قرار بگیرد. اگر از مواد با کیفیت و استاندارد در تولید و ساخت این نوع حفاظ استفاده شود، کمتر دچار خوردگی و زنگ زدگی خواهد شد و در طولانی مدت همچنان زیبایی خود را حفظ خواهد کرد.

 ویژگی‌های حفاظ شاخ گوزنی

این نوع حفاظ همانطور که گفته شد از لحاظ ظاهری و استحکام از نمونه‌های پرطرفدار در بین حفاظ‌های دیواری محسوب می‌شود.

امروزه در منازل بسیاری شما می‌توانید این نوع حفاظ‌ها را به عنوان حفاظ دیوار، نرده بالکن و… مشاهده کنید، اما به چه علت این حفاظ‌ها تا این حد مورد توجه قرار گرفته‌اند؟ برای پاسخ به این سوال قبل از هر چیز باید با ویژگی‌های اصلی حفاظ شاخ گوزنی آشنا شوید. در زیر به مهم‌ترین این ویژگی‌ها اشاره شده است:

  • شکل زیبا و انعطاف پذیر
    برخلاف حفاظ و نرده‌های قدیمی، حفاظ شاخ گوزنی یک سازه شکیل و منحصر به فرد است که می‌توان بر اساس سلیقه و دیگر اجزای ساختمان آن را رنگ آمیزی نمود. این نوع حفاظ از قابلیت رنگ پذیری بالایی برخوردار است.
  • اگر از رنگ‌های با کیفیت در رنگ آمیزی آن استفاده شود، بر اثر تابش نور خورشید و دیگر شرایط محیطی مانند رطوبت هوا تغییر رنگ نمی‌دهد و دچار زنگ زدگی نمی‌شود.
  • تراکم بالا و عدم نفوذ پذیری
    تراکم بالا در ساخت این نوع حفاظ به‌دلیل شاخک‌های به کار رفته در آن است که امکان نفوذ و عبور را بسیار سخت‌تر می‌کند و برخلاف میله‌های عمودی به راحتی دچار ضربه یا شکست نمی‌شود.
  • استفاده از جوش دی اکسید کربن
    در حفاظ شاخ گوزنی از جوش دی اکسید کربن برای اتصال قطعات سازه استفاده می‌شود. همین امر کمک می‌کند تا محصول نهایی از استحکام بالایی برخوردار شود و بتواند فشار وارد شده در ناحیه اتصالات را به خوبی تحمل کند و در برابر تکان‌ها و فشارهای وارده به خوبی مقاومت نماید.
  • استفاده از مواد با کیفیت برای ساخت سازه
    در ساخت این نوع سازه از میلگرد نمره ۱۰ استفاده می‌شود، به همین دلیل به راحتی دچار پیچش یا خمش نخواهد شد.
  • پوشش دهی کامل ديوارها
    از آنجا که می‌توان عرض حفاظ شاخ گوزنی را بیشتر در نظر گرفت، بنابراین بهتر می‌توان دیوارهای اطراف ساختمان را نیز پوشش داد. در واقع انتخاب عرض حفاظ در راستای عرض دیوار می‌تواند امکان ورود افراد را کاملا غیر ممکن نماید، زیرا در این صورت فرد نخواهد توانست دست یا پای خود را روی دیوار قلاب کند.

چگونگی نصب حفاظ شاخ گوزنی

نصب از طریق بیس پلیت

صفحه ستون یا بیس پلیت یک ورق صاف و مسطح است که باعث اتصال بهتر ستون و بتن به یکدیگر می‌شود. اگر از ابتدا استفاده از حفاظ شاخ گوزنی مشخص شده باشد، می‌توان در هنگام دیوارچینی پلیت‌ها را در داخل دیوار جاسازی نمود تا پس از دیوار چینی بتوان نصب حفاظ را به راحتی انجام داد.

در مواردی که بعد از دیوارچینی کارفرما تصمیم به نصب این نوع حفاظ می‌گیرد، می‌توان پلیت‌ها را در فاصله یک متری از هم قرار داد و سپس سازه‌ها را روی آنها جوش داد. در نهایت با استفاده از قلم مو یا اسپری سطح را برای زیبایی بیشتر رنگ آمیزی می‌کنند.

نصب از طریق پیم کردن در دیوار

در این روش پبم را در دیوار می‌کوبند. قبل از آن با استفاده از دریل سوراخ ۵ میلیمتری به وجود می‌آورند و سپس پیمی به قطر ۱۰ میلیمتر را در داخل دیوار می‌کوبند. سپس حفاظ را روی این پین قرار داده و جوش می‌دهند. در مرحله آخر نیز با استفاده از رنگ آمیزی لکه گیری کار را تکمیل می‌کنند.

نصب با بکارگیری چهار ستون

این روش زمانی استفاده می‌شود که بخواهید از حفاظ‌ها با ارتفاع زیاد استفاده کنید. در این صورت ابتدا روی یک پایه چهار سوراخ به فواصل مساوی ایجاد می‌شود و پس از کوبیدن پیم، چهار ستون را به آن وصل می‌نمایند.

نصب با استفاده از شاسی کشی

شاسی کشی زمانی استفاده می‌شود که دیوار ناهمواری‌های زیادی داشته باشد و سطح دیوار صاف و یکنواخت نباشد. در این صورت با استفاده از شاسی کشی سطح دیوار را تراز می‌کنند. این کار باید توسط متخصصین و کارشناسان انجام شود تا در نهایت کار بی نقص تحویل داده شود.

کاربردهای مختلف حفاظ شاخ گوزنی

از آنجا که این حفاظ امنیت ساختمان را به دلیل تراکم سازه و استحکام آن به خوبی حفظ می‌کند، می‌تواند در زیباسازی نمای بیرونی ساختمان نیز بسیار موثر عمل کند. از این رو بهترین گزینه برای محافظت از مکان مورد نظر خواهد بود و از طرفی می‌توان با استفاده از آن زیبایی نمای ساختمان خود را دو چندان کرد.

مزایای ذکر شده باعث شده تا افراد از آن نیز به عنوان نرده استفاده کنند. انواع کوچکتر آن با ارتفاع کمتر برای حفاظ پنجره‌های نمایشگاهی یا ساختمان‌های لوکس نیز بسیار مناسب است.

چه عواملی هنگام تعیین قیمت حفاظ شاخ گوزنی مورد توجه قرار می‌گیرند؟

  • میزان بلندی و ارتفاع سازه‌ها: استاندارد ارتفاع برای ساخت حفاظ شاخ گوزنی بین ۷۰ تا ۱۲۰ سانتیمتر متغیر است. نیاز متقاضی و مصرف کننده در این زمینه باید به طور اساسی مورد توجه قرار گیرد.
  • میزان تراکم سازه‌ها: حفاظ شاخ گوزنی در تراکم‌های مختلف ۸، ۱۰ و ۱۲ تولید می‌شود. منظور از تراکم حفاظ میزان شاخک‌های اصلی و فرعی سازه است.
  • در واقع وقتی می‌‎گوییم تراکم حفاظ 8 است، یعنی میزان یا تعداد شاخک‌های نوک حفاظ ۸ عدد می‌باشد، البته بعضی دیگر تعداد کل شاخک‌ها را از پایین تا نوک حفاظ مورد توجه قرار می‌دهند و تراکم را بر اساس سه عدد ۱۶، ۲۰ و ۲۴ مشخص می‌کنند. در کل هرچه میزان تراکم سازه بالاتر باشد قیمت آن نیز بیشتر است.
  • عرض حفاظ: عامل مهم دیگری که در ساخت و تعیین قیمت این نوع حفاظ ساختمانی موثر است، عرض سازه می‌باشد. این سازه‌ها معمولاً در عرض‌های ۵۰ تا ۷۰ سانتی متری ساخته می‌شوند.
  • نوع رنگ به کار رفته: رنگ‌های مختلفی برای زیباسازی حفاظ شاخ گوزنی به کار می‌روند که این رنگ‌ها می‌توانند از نوع الکترواستاتیک کوره‌ای باشند که بهترین کیفیت را دارد و به طور حتم قیمت بیشتری را نیز برای آن در نظر می‌گیرند.
  • رنگ الکترواستاتیک در واقع یک رنگ پودری است که در کوره با دمای بالا به سطح مورد نظر داده می‌شود تا علاوه بر ایجاد رنگ یکدست و یکنواخت مانع زنگ زدگی و یا هر گونه آسیب دیگری شود. از رنگ روغنی نیز برای ساخت حفاظ استفاده می‌شود. این نوع حفاظ با رنگ روغنی بسیار ارزانتر و مقرون به صرفه‌تر است.
  • نوع جوش: بسیاری از شرکت‌ها برای نصب شاخک‌ها و قطعات روی حفاظ شاخ گوزنی از جوش‌های قدیمی مانند گل جوش استفاده می‌کنند. استفاده از این روش تقریباً قدیمی شده و کیفیت محصول را زیر سوال می‌برد، زیرا با گذشت زمان دچار خوردگی و زنگ زدگی می‌شود.
  • در نوع با کیفیت این محصول از جوش‌هایی تحت گاز دی اکسید کربن استفاده می‌شود که این باعث بالا بردن کیفیت و قیمت این نوع حفاظ ساختمانی خواهد شد.
  • وزن سازه: وزن سازه‌ای یکی دیگر از عواملی است که بر قیمت نهایی حفاظ شاخ گوزنی تاثیر گذار است. سازه‌هایی که از تراکم کمتری برخوردارند، یعنی شاخک‌های فرعی کمتری دارند، به دلیل سبک بودن و به کار بردن مواد و متریال کمتر قیمت پایین‌تری دارند.
  • چگونگی نصب و بستر کار: اگر از پروفیل به عنوان بستر کار استفاده شود قیمت آن نیز بالاتر می‌رود. البته پروفیل نیز انواع مختلفی دارد.

 

مقاله پیشنهادی : ریخته گری چیست و روش‌های پرکاربرد ریخته گری کدام است؟

 

کلام پایانی

اگر به دنبال استفاده از یک حفاظ امن و زیبا برای ساختمان خود هستید، به شما استفاده از حفاظ شاخ گوزنی پیشنهاد می‌شود، زیرا این حفاظ علاوه بر استحکام و زیبایی قابلیت نفوذ پذیری حیوانات، افراد و سارقین را تا حد زیادی غیر ممکن می‌سازد.

شما می‌توانید این حفاظ را در طول و ارتفاع‌های مختلفی بر اساس اندازه دیواره خود سفارش دهید. تراکم بالای سازه، ارتفاع قابل تنظیم، استفاده از جوش دی اکسید کربن و رنگ آمیزی متنوع از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع حفاظ است که باعث شده در بازار با استقبال خوبی روبه‌رو شود.با ما تماس بگیرید.

پیج اینستاگرام ما: navard.mohammad@

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *